Fordon

Scania och Midsummer sätter solceller på ett lastbilssläp

Scania testar solceller på ett lastbilssläp. Foto: Scania

Bränslebesparingar på mellan 5 och 10 procent per år – i Sverige. Det är målet när Scania testar solceller på en laddhybridlastbil..

Publicerad

I takt med att allt fler drivlinor blir elektriska ökar intresset för att förse fordonen med solceller. Det tyska startupföretaget Sono Motors satsar till exempel på en bil klädd i solceller som ska ge 3 mils extra räckvidd om dagen vid gynnsamma förhållanden i södra Tyskland.

En hel del elbilsentusiaster skakar på huvudet åt denna idé. Nyttan är helt enkelt för liten. Bättre då att lägga pengarna på en rejäl solcellsanläggning hemma, resonerar vissa.

Lastbilar då? Den tillgängliga ytan är definitivt större. Antalet elektrifierade modeller har dock hittills varit få, men även det är på väg att förändras. Det finns företag som erbjuder solceller till lastbilssläp redan i dag, men då brukar det handla om att förse kringutrustning med el, till exempel kylskåp, för att slippa stå på tomgång.

14 000 kWh per år

I ett forskningsprojekt ska bland annat Scania och den svenska solcellstillverkaren Midsummer nu testa att montera solceller på ett 18 meter långt lastbilssläp kopplad till en dragbil med laddhybriddrivlina.

Enligt en förstudie kan lösningen ge en bränslebesparing på 5–10 procent i mellersta Sverige och dubbelt så mycket i Spanien.

Släpet har 140 kvadratmeter tillgänglig yta. Solcellerna beräknas producera 14 000 kWh elenergi per år. Som jämförelse förbrukar en eluppvärmd villa cirka 20 000 kWh per år.

Vinnova finansierar

Med i projektet finns också åkeriet Ernsts Express, Uppsala universitet och Dalakraft. Vinnova finansierar projektet med 8,3 miljoner kronor.