Fordon
Scania investerar i Northvolt
Batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson presenterar lastbils- och busstillverkaren Scania som ny samarbetspartner här med Scanias vd Henrik Henriksson (th). Scania satsar motsvarande 10 miljoner euro kopplat till batterifabriken i Västerås för utveckling av batteriteknik till tyngre fordon som lastbilar och bussar. Foto: TT
Scania investerar närmare 100 miljoner kronor i batteriföretaget Northvolt. Batterier för tunga lastbilar är målet för lastbilstillverkaren.
Scania går in med 10 miljoner euro i Northvolt. Bolagen ska samarbeta vid Northvolts planerade forskningscenter i Västerås för att utveckla batterier till tunga fordon.
I ett andra steg, om utvecklingsarbetet går bra, kommer Scania att köpa battericeller från Northvolts planerade produktionsanläggning i Skellefteå.
– Det här är en del av vår hållbarhetsresa. Vi vill ställa om hela transportsektorn och då finns det olika vägar att gå. Elektrifiering är en av dem. Vi ser att ett partnerskap med Northvolt kommer att ge oss möjlighet att genensamt bygga upp en kunskap kring batteriutveckling, säger Scanias vd Henrik Henriksson.
En stadsbuss och en tung lastbil som ska köra ner i Europa kräver olika typer av batteriteknik, konstaterar han. Det måste vara lönsamt för kunderna att gå från fossila bränslen till el.
Northvolt vill bygga en batterifabrik i Sverige, som påminner om Teslas fabriksbygge i Nevada, USA. Valet har fallit på Skellefteå, medan enheten för forskning och utveckling ska placeras i Västerås.
Peter Carlsson vill börja bygga i vår
Planeringen för forskningsanläggningen följer planen, enligt Northvolts vd Peter Carlsson. Bolaget har inväntat olika tillstånd.
– Vi avser att sätta igång med byggnationen under våren. Och vår ambition är att kunna installera processutrustning i början av nästa år. Det innebär att vi kan börja bygga batterier i början av 2019, säger han.
Att bygga upp forskningsverksamheten, och senare batterifabriken, kommer att kosta enorma summor. Hur mycket pengar bolaget har fått in hittills vill Peter Carlsson inte avslöja.
– Vi har tidigare aviserat att vi har ABB och Vestas med på tåget. Vi är inne i flera processer och kommer under första kvartalet att redovisa hur vi löser finansieringen, säger han.