Fordon

SAS varnades i våras för dålig säkerhetskultur

Dash-plan i SAS-hangaren. Foto: SAS

Redan i mars i år kritiserade säkerhetschefen på det norska luftfartsverket, Kjell Klevland, flygbolaget SAS för bristande säkerhetskultur. Han spådde att det bara var en tidsfråga innan en olycka skulle inträffa.

Publicerad

Det skriver den danska tidningen Jyllandsposten, som grävt fram det brev som Kjell Klevland sände till sina skandinaviska kolleger.

”SAS har gått från att ha varit ett robust och tryggt flygbolag till att vara ett skröpligt och sårbart flygbolag. Med den kulturutveckling och brist på kunskap och ledning är det tyvärr bara en tidsfråga innan något allvarligt sker – om den här utvecklingen fortsätter.”

Så skrev Kjell Klevland till sina kolleger på de danska och svenska luftfartsmyndigheterna i våras. Mindre än ett halvår senare inträffade det första av flera haverier under hösten med ett av SAS många turboproplan från kanadensiska Bombardier.

Kinderegg - full av överraskningar
Just den olycksdrabbade flygplanstypen Dash 8 Q400 kallas allmänt av SAS-personalen för ”Kinderegg – fullt av överraskningar” på grund av alla oväntade problem som dykt upp ända sedan SAS som en av de första kunderna tog den nya flygplanstypen i drift år 2000.

På SAS slår man ifrån sig Kjell Klevlands kritik.

- Vi tar starkt avstånd från Klevlands uttalande om att det finns ett generellt säkerhetsproblem inom SAS. Vi har myndigheternas ord på att flyksäkerheten i SAS är i ordning, säger SAS vice vd John Dueholm till Jyllandsposten.

Chefen för den svenska Luftfartsstyrelsen, Nils-Gunnar Billinger, säger till Dagens Nyheter att det har funnits brister i säkerheten hos SAS genom åren men att de har identifierats och åtgärdats.

- Vi har kontiunuerligt arbetat med SAS säkerhetsfrågor och under den senaste tiden har också SAS bytt ut ett atnal personer i sin säkerhetsorganisation, säger Nils-Gunnar Billinger.