Fordon

Saabs ödesvecka

Konkurs eller rekonstruktion? Bil-Saabs öde kan avgöras redan i dag måndag.

Publicerad

Saabledningen väntas i dag överklaga tingsrättens beslut i torsdags att inte godkänna Saab Automobiles ansökan om rekonstruktion och skydd mot fordringsägarnas krav.

Saabledningen kommer att hävda nytt kapital, drygt två miljarder kronor, är på väg in från Saabs kinesiska partners Youngman och Pang Da.

Saabledningen måste kunna styrka att ett kinesiskt delägarskap kan bli klart inom några veckor och att Saab därefter står på fastare mark.

Samtidigt håller fackförbundet IF Metall hög beredskap för att kunna begära Saab Automobile i konkurs så att de anställda får ut sina innestående löner genom den statliga lönegarantin.

- Vi träffade förtroendevalda medlemmar i fredags och vi kom överens om att avvakta några dagar. Vi får ta det från måndag och se hur det ser ut, säger Stefan Löfven, förbundsordförande för IF Metall, till SR Ekot.

I morgon tisdag väntas Sveriges ambassadör i Peking, Lars Fredén, träffa representanter för kinesiska myndigheter för att förklara Saab Automobiles kritiska läge.

Saabs kinesiska partners, bilbyggaren Youngman och distributören Pang Da, måste få godkänt från det mäktiga departementet NDRC, nationella utvecklings- och reformkommissionen, innan de kan gå in som delägare i Saab Automobile.

- Det här med att ett beslut från NDRC är förutsättningen för allt har varit känt i veckor, om inte i månader. Att regeringen kommer nu och visar handlingskraft på tisdag är så bedrövligt att det är hemskt. Då kan det vara för sent, säger Stefan Löfven till Expressen.se.

Saabfabriken i Trollhättan har nu stått stilla i över fem månader sedan leverantörerna slutat leverera materiel i väntan på betalning.