Fordon

Saabs nya minjägare

vill spana i Östersjön

På Saabs torpedverkstad i Motala ligger världens vassaste minjägare - Saabs nya självgående undervattensfarkost Sapphires som lätt skulle kunna kartlägga varenda farlighet utefter den planerade gasledningen i Östersjön.

Publicerad

- Sapphires är något helt nytt. Med Sapphires klär vi av undervattensvärlden och hittar saker som man inte kunnat se förut, säger Carl-Johan Andersson, projektledare på FMV, som beställt den torpedliknande Sapphires av Saab Underwater Systems i Motala.

Det ligger fortfarande uppemot 400 000 minor från andra världskriget kvar i Östersjön, var och en fylld med 300 kilo trotyl.

För att få upp den svenska DC3a som sköts ned utanför Gotland tvingades minröjarna spränga 24 minor för att kunna bärga planet.

Nu ska det rysk-tyska konsortiet Nordstream lägga en 120 mil lång gasledning i Östersjön och ingen vågar utesluta att det finns minor i området.

Lånar gärna ut Sapphires
Carl-Johan Andersson på FMV och projektledaren Per Johansson på Saab skulle direkt säga ja till en förfrågan från Nordstream.

- Sapphires lätt skulle kunna klara av ett sådant uppdrag och peka ut var misstänkta minor från andra världskriget ligger, säger de.

Än så länge finns Sapphires bara i ett enda exemplar. Men hon har nu 300 timmars övning bakom sig.

Knivskarp syn
Hemligheten med Sapphires goda syn är den syntetiska sensorn och den låga sonarfrekvensen som gör att Sapphires ser knivskarpt 200 meter åt varje håll och samtidigt ser vad som döljer sig under ett tjockt bottenslam.

Namnet Sapphires betyder just syntetisk sensor - Synthetic Aperture Processing High Resolution Sensor.

Det syntetiska består i att utnyttja farkostens rörelse och på så sätt göra den 1,5 meter långa keramikantennen syntetiskt större. Det är en teknik som utvecklats tillsammans med försvarets forskare på FOI.

Sköter sig själv
När Sapphires går ut på ett uppdrag lägger Magnus Andersson, som ansvarar för alla sjöprover, in de uppgifter som Sapphires behöver i farkostens dator och sedan sköter den sig själv.

Den får ett område att söka av och order om på vilken höjd över botten den ska gå och sedan kan Magnus Andersson gå och äta lunch.

- Nu är vi inte längre oroliga för att släppa iväg henne på egen hand, säger Magnus Andersson.

Samma mått som en Torped 62
Sapphires har samma form och mått som de torpeder som Saab producerar åt den svenska Marinen – 6 meter lång och 53 cemtimeter i diameter.

Sapphires ska fungera som ett extra öga åt de svenska ubåtarna. Sapphires skjuts ut från torpedtuben och söker av ett område som ubåten sedan riskfritt kan gå in i.

Sapphires är moduluppbyggd
1. Den bakre modulen består av elmotor, roder och pumpjet.

2. Näst längst bak ligger styrdatorn (autopiloten).

3. Därefter en modul som håller Sapphires på rätt höjd och kurs i olika vattenförhållanden genom att pumpa in och ut vatten.

4. Sedan batteripaketet.

5. Därefter hjärtat i Sapphires – huvuddatorn och sonarsystemet med en sändare och 96 mottagare i två rader.

6. Sedan kommer ytterligare ett avvägsningsystem.

7. Framför det ligger sedan modulen för teleskopmasten med satellitmodem, radiomodem, kamera och gps.

8. Nästan längst fram sitter en modul med akustikmodem och en dobblerlogg som mäter hastighet och avstånd till botten.

9. Längst fram i nosen sitter en framåttittande sonar som hindra Sapphires att köra på berg eller fartyg.