Fordon
Saab bygger Super-Jas redan nu
Super-Jas är redan här. Inom kort lanseras det första testplanet i den nya kraftfulla version av Jas 39 Gripen som kallas E/F. Det lovar Håkan Buskhe, koncernchef på Saab som tillverkar Gripen.
— I mars i år lanseras den första versionen av E/F, nästa generation, i Linköping i Sverige.
Det säger Håkan Buskhe på Saabs Youtube-film från den indiska flygmässan Aero India i februari 2011.
Klippet visar hur Håkan Buskhe talar från ett podium, flankerad av Håkan Jevrell, statssekreterare i försvarsdepartementet och Håkan Bergström, brigadgeneralen i försvarsmakten.
Lasse Jansson, pressekreterare på Saab, förklarar:
— Vi kommer under mars att lansera ett provflygplan som innebär ett tekniksprång med stora förändringar. Det har den nya motorn F414 från General Electric, nya Aesa-radarn, nya bränsletankar, ökad förmåga att ta vapenlast och ny satellitlänk.
Det Saab ska göra är att återlansera Demonstratorplanet Gripen NG, i vad Saabchefen kallar E/F-version, med sikte på den indiska upphandlingen av 126 nya stridsflygplan.
Att Håkan Buskhe öppet kallar planet E/F överraskar ingenjörerna på Försvarets materielverk, FMV. FMV äger demonstratorn och är beställare av teknikutvecklingen.
— FMV har inte beställt ett E/F-plan. Buske sticker ut hakan och gör en vid tolkning. Det finns bara preliminära beslut kring vad som ska ingå i E/F-standarden och inga politiska beslut är tagna, säger Oscar Hull, projektledare på FMV.
Lika överraskade är Allan Widman i riksdagens försvarsutskott och generalsekreteraren Lars Ekeman i Folk och Försvar. Läs deras reaktioner här.
Samtidigt uppger källor att försvarsmakten vill göra det nya provplanet till det första i en förserie av flera plan med samlad E/F-förmåga.
Den svenska Jas-flottan består i dag av 100 plan, varav ungefär 70 i c/D-modell och 30 i A/B-modell. De senare ska uppgraderas till C/D.
Samtidigt har FMV beställt ett nytt avioniksystem, det viktiga datorsystem som styr planet, av Saab för 250 miljoner kronor.
— Det gamla faller snart för ålderstrecket i och med att komponenterna slutar att tillverkas och vi måste planera för framtiden, förklarar Oscar Hull.
Demonstatorn byggdes i samband med Norgeaffären som ett exempel på nästa generations Gripen. Den är större, starkare och kan flyga längre än andra Gripenplan. När den nu också får ett nytt styrsystem så uppgraderas den, enligt Saabs resonemang, till E/F-generationen.
Samtidigt saknas beslut i riksdagen om att starta utveckling av E/F-plan.
Riksdagen väntas inte få frågan på sitt bord förrän 2012, uppger man på försvarsdepartementet.
Riksdagen har dock sagt ja till att uppgradera 10 befintliga plan till E/F, förutsatt att det kommer en exportorder, så att utvecklingskostnaderna kan delas
FMV väntar nu på två delbeslut från regeringen under 2011 som ska ge klartecken för fortsatt utvecklingen av Gripenplanet under åren 2011 och 2012.
Läs här om hur Saab successivt utvecklad C/D-versionen sedan 2004.