Fordon

Så skrotas Costa Concordia

Costa Concordia utanför Giglio. Foto: Gregoria Borgia/AP/TT
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Kommandodäck på Costa Concordia hamnade under vattnet vid olyckan men syns nu efter att skeppet rätats upp. Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Om Costa Concordia transporteras till Genua kommer demonteringen att ske i tre steg. Men först ska fartyget bogseras 150 sjömil från ön Giglio.

Publicerad

Enligt ett förslag inom ramen för en pågående statlig tillståndsprocess för skrotningsprojektet ska Costa Concordia transporteras till Genua i norra Italien för slutlig demontering. Förslaget är det enda som presenterats men formellt besked väntas först den 26 juni.

Om förslaget godkänns är det tänkt att bogseringen av Costa Concordia ska inledas under andra halvan av juli. Med en fart på omkring 2,5 knop tar det cirka tre dygn att ta sig från ön Giglio i södra Toskana till Genua som ligger i regionen Ligurien längst upp i bukten mellan Italien och Frankrike.

Enligt Tradewindsnews.com kommer transporten troligen inte att utföras med hjälp av världens största docka, Dockwise Van­guard – vilket har pekats ut som en lösning. I stället blir det bogsering i regi av bärgningsföretagen Titan Salvage och Micoperi som driver arbetet på vraket vid ön Giglio.

Transporten är riskabel ur miljösynpunkt med risk för läckage. Beroende på väderförhållandena finns också en risk för att skrovet sjunker.

När Costa Concordia anländer till Genua kommer hon först att läggas i den skyddade hamnbassängen i hamnen Prà-Voltri, strax väster om Genuas centrum och flygplatsen Cristoforo Colombo. Där kommer all inredning och så mycket som möjligt som inte är av stål att avlägsnas, vilket ska minska skrovets djupgående från 18 till 15 meter.

Skrovet ska sedan bogseras till Genovas centrala hamn och förtöjas vid en pir i utkanten av hamnen. Efter en muddring av hamnen som pågått i två år av andra anledningar och nyligen avslutats är djupet omkring 17 meter.

Vid piren kommer de övre däcken att avlägsnas för att ytterligare minska skrovets djupgående. Det sista steget blir sedan att lägga skrovet i en torrdocka där den slutliga skrotningen kommer att ske.

Planen granskas nu av berörda myndigheter, framför allt i miljöhänseende avseende transporten och skrotningen. I oktober 2013 införde EU en ny förordning för fartygsåtervinning i syfte att minska farlig och skadlig skrotning vid bristfälliga anläggningar i exempelvis Asien.

Förordningen bygger på Hongkongkonventionen om säker och miljöriktig fartygsåtervinning som antogs 2009.

Andra skrotningsställen har valts bort

  • Kryssningsfartyget Costa Concordia lär demonteras i den italienska hamnstaden Genua. En detaljplan ska dock godkännas först och det officiella beskedet väntas först den 26 juni.
  • De övriga alternativen – ­Turkiet samt den mindre italienska hamnstaden Piombino i Toscana, strax norr om ön Giglio där Costa Concordia står på grund – har därmed valts bort. Det rapporterar italienska ­nyhetsmedier.