Fordon

Så skapade LTU och SSAB Europas nya vägräcke

Här krocktestas det nya vägräcket med höghållfast stål. Foto: Hipeba

Det nya vägräcket med höghållfasta stål från SSAB är upp till tre gånger så starkt. Luleå tekniska universitet har haft en viktig roll i utvecklingsarbetet.

Publicerad

Under tre år har EU-projektet HIPEBA arbetat med målsättningen att införa höghållfasta stål i vägräcken – och resultaten är riktigt bra. Luleå tekniska universitet haft en viktig roll när det gäller materialtestning.

– Jag är glatt överraskad av de resultat vi har fått. På min sida, materialteknik, fanns det att antal svårigheter. Frågan var om höghållfast stål skulle ge vägräckessystemet en tillräckligt stor energiupptagningsförmåga. För om man höjer hållfastheten så brukar materialets sträckgräns försämras, men här har vi lyckats hålla en bra balans. Vi har ökat hållfastheten med två till tre gånger, säger Esa Vuorinen, biträdande professor i materialteknik vid Luleå tekniska universitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här