Fordon

Så ska europeiskt flyg ner till nollutsläpp 2050

2019 kan bli året då koldioxidutsläppen från den europeiska flygindustrin nådde sin topp. Genom tekniska innovationer, hållbara flygbränslen och bättre flygledningssystem är målet att nå netto-noll till 2050. 

Publicerad

Coronapandemin har på kort tid drastiskt sänkt utsläppen från den europeiska flygindustrin. Men knappast på det sätt branschen själv tänkt sig.  

Flera av de ledande flygorganisationerna har därför tagit fram en plan för hur utsläppen ska ner till netto-noll 2050. Med netto-noll menas att det fortfarande kan förekomma utsläpp, men de kompenseras av andra åtgärder för att fånga in och lagra koldioxid. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här