Fordon

Så liten var sannolikheten att Uberolyckan skulle inträffa

Enligt polisen i Arizona var bilen i självkörandeläge med en förare bakom ratten när en kvinna som gick över vägen blev påkörd. Foto: ABC-15.com via AP / TT
Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona. Foto: National Transportation Safety Board via AP / TT
Polisens film visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Foto: Tempe Police Department via AP / TT

Sannolikheten att en autonom Uberbil skulle vara inblandad i en dödsolycka redan nu - om de var lika säkra som mänskliga förare - var bara 3,2 procent, enligt en beräkning.

Publicerad Uppdaterad

Ett av huvudskälen till att införa autonoma fordon är att de har potential att bli mycket säkrare än mänskliga förare. Händelsen natten mellan söndag och måndag då en Uberbil i Arizona körde på med en fotgängare som senare avled har startat en våldsam diskussion kring säkerhetsaspekten med omogen teknik på vägarna.

År 2013 dog 1,25 miljoner människor i trafiken globalt, enligt WHO. Ungefär hälften av dem var helt eller delvis oskyddade, det vill säga motorcyklister, cyklister och fotgängare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här