Fordon
Så långt rullar deras dubbeldäckare på el
Snart ska bussarna trafikera London. Foto: Beulas
Spanska Beulas stoppade in en elektriska drivlina i sin dubbeldäckare. Bussens batteripack ger 40 mils räckvidd.
Beulas etablerade sig som bussbyggare i Katalonien redan 1934. Jewel är den andra generationen av Beulas dubbeldäckare, och nu har tillverkaren slagit sig samman med brittiska Equipmake, som har byggt in en av sina elektriska drivlinor i fordonet.
Jewel E är strax under elva meter lång och knappt 4,4 meter hög, med en maxvikt på 19 ton. Chassit har integrerats med Equipmakes ZED Zero Emission Drivetrain, vars motor som mest levererar 400 kW med ett maximalt vridmoment på 3 500 Nm vid 1 000 rpm.
Det största batteripacket ligger på 543 kWh, och då är den utlovade räckvidden drygt 40 mil. Enligt tillverkaren kommer den goda prestandan av ett av marknadens mest effektiva system för värmehantering, bland annat med vatten/glykol-kylning.
Jewel E tar 70 sittande passagerare och 18–22 stående. Bussen kommer att rulla i den brittiska huvudstaden, och är därför speciellt framtagen efter Transport of Londons specifikationer för 2024.
Tillverkningen är tänkt att inledas i Norfolk i början av nästa år.