Fordon

Så laddas elbilen när du kör

Gunnar Asplund står redo att bygga en provbana för elbilar med strömavtagare inbyggd i vägbaban, precis som i Scalextric-bilbanor. Se grafiken nedan till höger. Foto: Jörgen Appelgren
Så fungerar en provbana för elbilar. Grafik: Jonas Askergren. Foto: Jörgen Appelgren

Gunnar Asplund är en av Sveriges mest hyllade ingenjörer. Nu vill han elektrifiera de stora vägarna i Sverige, så att elbilarna kan köra lika långt som vanliga bilar utan att behöva ladda batterierna.

Publicerad

– Om elbilar kunde tillföras el under körningen på större vägar skulle eldrift snabbt bli mycket konkurrenskraftigt, säger Gunnar Asplund .

Ny Teknik träffar honom i hans ”hemliga” labb i en källare i ett stort fastighetskomplex i Huvudsta i Solna. Det är första gången som han för pressen visar upp sina patenterade konstruktioner för att lägga strömskenor i vägbanan och montera strömavtagare under bilarna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här