Fordon

Så fungerar trådlösa bussens laddning

Nordens första induktivladdade buss har börjat trafikera linje 755 i Södertälje. Under vintern ska det visa sig hur Primove-systemet, som sedan tidigare används i Tyskland och Belgien, klarar vårt klimat. Foto: Tommy Harnesk
Mottagaren under busschassit sänks ner över laddplattan, tills "luftgapet" mellan platta och mottagare är cirka 10 centimeter. Verkningsgraden anges till dryga 90 procent. Foto: Gustav Lindh
Laddplatta under vägbanan laddar bussen (1). Mottagare under bussens golv tar upp energin (2). Batteri på taket (3). Foto: Scania
Anders Grundströmer, Scania. Foto: Tommy Harnesk

En trådlöst laddad hybridbuss från Scania trafikerar nu en reguljär busslinje i Södertälje. Under vintern ska det induktiva laddsystemet få visa hur det fungerar i nordiskt klimat.

Publicerad

Laddsystemet kallas Primove och kommer från Bombardier. När bussen stannar ovanför laddplattan, som ligger nedsänkt i gatan vid hållplatsen, registreras detta av systemets sensorer som automatiskt startar laddningen. Sensorerna registrerar även när andra fordon eller fotgängare är i närheten, och stoppar överföringen. "Luftgapet" mellan laddplattan och mottagaren under bussen är cirka tio centimeter, och avskärmningar i aluminium ska hindra att det uppstår elektromagnetiska fält i och runt bussen.Med en maximal överföring på 200 kW, ska sju minuters laddning räcka för att köra den tio kilometer långa linje 755 genom Södertälje.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här