Fordon

Så fungerar trådlösa bussens laddning

Nordens första induktivladdade buss har börjat trafikera linje 755 i Södertälje. Under vintern ska det visa sig hur Primove-systemet, som sedan tidigare används i Tyskland och Belgien, klarar vårt klimat. Foto: Tommy Harnesk
Mottagaren under busschassit sänks ner över laddplattan, tills "luftgapet" mellan platta och mottagare är cirka 10 centimeter. Verkningsgraden anges till dryga 90 procent. Foto: Gustav Lindh
Laddplatta under vägbanan laddar bussen (1). Mottagare under bussens golv tar upp energin (2). Batteri på taket (3). Foto: Scania
Anders Grundströmer, Scania. Foto: Tommy Harnesk

En trådlöst laddad hybridbuss från Scania trafikerar nu en reguljär busslinje i Södertälje. Under vintern ska det induktiva laddsystemet få visa hur det fungerar i nordiskt klimat.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här