Fordon Så fungerar trådlösa bussens laddning Nordens första induktivladdade buss har börjat trafikera linje 755 i Södertälje. Under vintern ska det visa sig hur Primove-systemet, som sedan tidigare används i Tyskland och Belgien, klarar vårt klimat. Foto: Tommy Harnesk Mottagaren under busschassit sänks ner över laddplattan, tills "luftgapet" mellan platta och mottagare är cirka 10 centimeter. Verkningsgraden anges till dryga 90 procent. Foto: Gustav Lindh Laddplatta under vägbanan laddar bussen (1). Mottagare under bussens golv tar upp energin (2). Batteri på taket (3). Foto: Scania Anders Grundströmer, Scania. Foto: Tommy Harnesk En trådlöst laddad hybridbuss från Scania trafikerar nu en reguljär busslinje i Södertälje. Under vintern ska det induktiva laddsystemet få visa hur det fungerar i nordiskt klimat. Tommy Harnesk Publicerad 19 dec 2016 kl 11.12 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ buss fordon elfordon
SAMHÄLLE Så ska svenska ”vanlisar” hjälpa Ukraina mot Ryssland FOI testar nytt koncept: ”Syftet är att hjälpa Ukraina och att förse dem med analyser”
DEBATT ”Startups behöver en arena för att stärka Sveriges försvarsförmåga” REPLIK. Civila startups som vill arbeta med innovationer för försvaret saknar en nationell plattform, skriver Marcus Aronsson.