Fordon Så fungerar trådlösa bussens laddning Nordens första induktivladdade buss har börjat trafikera linje 755 i Södertälje. Under vintern ska det visa sig hur Primove-systemet, som sedan tidigare används i Tyskland och Belgien, klarar vårt klimat. Foto: Tommy Harnesk Mottagaren under busschassit sänks ner över laddplattan, tills "luftgapet" mellan platta och mottagare är cirka 10 centimeter. Verkningsgraden anges till dryga 90 procent. Foto: Gustav Lindh Laddplatta under vägbanan laddar bussen (1). Mottagare under bussens golv tar upp energin (2). Batteri på taket (3). Foto: Scania Anders Grundströmer, Scania. Foto: Tommy Harnesk En trådlöst laddad hybridbuss från Scania trafikerar nu en reguljär busslinje i Södertälje. Under vintern ska det induktiva laddsystemet få visa hur det fungerar i nordiskt klimat. Tommy Harnesk Publicerad 19 dec 2016 kl 11.12 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ buss fordon elfordon
KARRIÄR ”Sjukt låga löner” – svensken vill se en rättvisare AI-bransch Han vittnar usla villkor i AI-branschen bortom Silicon Valley: ”Vi kan få offerter där det betalas från 70 cent i timmen”.
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Tidigare Google-ingenjören Vishnu Mohandas gillade inte hur Google använde hans och alla andras privata bilder.