Fordon

Så flyger vi 2025

Boeings flygande vinge 2025.
Lockheed-Martin med motor i stjärten.
Northrop-Grumman väljer dubbla flygkroppar 2025.

Nasas uppdrag gäller att ta fram flygplan som är snålare, tystare och renare. Tre tillverkare lämnade in förslag.

Publicerad

Boeing, Lockheed Martin och Northrop Grumman kikar in i framtiden och skissar på några idéer till framtida plan som uppfyller kriterierna.

Trots lägre bränsleförbrukning måste planen klara en hastighet på 85 procent av ljudhastigheten, de måste kunna färdas en distans på 11000 km mellan tankningarna och ta en nyttolast på mellan 22 och 43 ton, passagerare eller gods.

2025 ska det vara möjligt att ha planen i luften.

Boeing utgick från idén med den flygande vingen, Lockheed Martins plan ser mer konventionellt ut , medan Northrop Grumman visar en idé med dubbla flygkroppar, inte helt olik Virgin Galactics White Knight Two, moderfarkost till Virgin Galactics rymdturistprogram.

Gemensamt för planen är att motorerna har flyttat in mot mitten av planen.

Nu ska designgrupperna på de olika företagen gå vidare med simuleringar, tester och vidareutveckling av tekniklösningar för att mejsla fram en segrare.

Projektet finansieras av Nasa Environmentally Responsible Aviation Projekt.