Fordon
Så blev Vattenfall partner till Volvo
Alla elbolag gillar elbilar. Men det är bara svenska Vattenfall som gått så långt som att bli delägare i ett elbilsbolag. ”Vi är först i världen”, säger Vattenfalls affärsutvecklingschef Annika Ramsköld.
Vattenfall slog sina påsar ihop med Volvo Personvagnar redan för fem år sedan för att utveckla en uppladdningsbar elhybridbil med en snål men stark dieselmotor.
Två år senare bildades det gemensamma bolaget V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership med åtaganden i flermiljardklassen från Vattenfall och Volvo PV.
- Vi lyckades kombinera två företags kunnande om bilar och elektricitet, säger Annika Ramsköld.
En solig försommardag vid Volvos ”showroom” i Kungsträdgården i Stockholm den 1 juni 2009 gled dåvarande Vattenfallchefen Lars G Josefsson och dåvarande Volvo PV-chefen Stephen Odell upp med världens första plug-in-hybrid med dieselmotor.
Det nya var att Volvo och Vattenfall gemensamt beslutat att hoppa över det vanliga hybridsteget med ett litet batteri som hela tiden laddas av förbränningsmotorn och bromsenergin.
I stället hade man valt ett stort batteri som kan laddas hemma över natten och som ska kunna klara upp till fem mils körning på en laddning. Först därefter tar dieselmotorn vid och ger bilen en väsentligt längre räckvidd.
Nu finns Volvos och Vattenfalls gemensamma plug-in-diesel på riktigt – under skalet av en Volvo V60. Utvecklingen är i sitt slutskede och serieproduktionen börjar i höst.
- Vattenfall har investerat cirka två miljarder kronor i projektet. Och nu ska vi tjäna pengar på att sälja bilar, elkontrakt och tjänster kring laddning av elbilar, säger Annika Ramsköld.
Tusen bilar ska tillverkas i den första omgången. Och alla är förbokade till ett pris-på-gatan på 560 000 kronor. Cirka 300 är vikta för Sverige, resten hamnar i olika europeiska länder.
- Vi kommer nu att ha en ”road show” med våra demobilar i Europa för att visa upp vad vi åstadkommit gemensamt mellan Volvo och Vattenfall, säger Annika Ramsköld.
Ett 30-tal bilar har i vinter testats i Norrlands vinterklimat och i Nordafrikas öknar.
Läs också Ny Tekniks artikel om Volvoingenjörernas jakt på det perfekta elbilsljudet.
Volvos och Vattenfalls plug-in-hybrid
Tre bilar i en:
1. Bakhjulsdriven elbil med en 70 hk elmotor och ett 12 kWh litium jon-batteripaket. Noll CO2-utsläpp när man kör i läge ”Pure”. Räckvidd på ren eldrift cirka 5 mil.
2. Framhjulsdriven dieselbil med 215 hk 5-cylindrig turbodiesel.
3. Fyrhjulsdriven hybridbil med 285 hk som gör noll till hundra på 6,2 sekunder i läge ”Power”.
4. I standardläget ”Hybrid” när bilen startar är båda motorerna inkopplade. Då är utsläppen under 50 gram per kilometer och dieselförbrukningen låga 0,19 liter per mil.