FORDON

Så blev nya motorn fem gånger starkare än en vanlig diesel

U.S. Army har redan satsat drygt 9 miljoner dollar på bolagets motor.

Amerikanernas nya rotationskolvmotor väger 19 kg och är stor som en basketboll. Tvåtaktaren sägs utveckla fem gånger så mycket kraft som en motsvarande konventionell dieselmotor.

Publicerad Uppdaterad

Felix Wankels uppfinning från 50-talet är genialisk. Istället för att en kolv komprimerar bränsle/luftblandningen i en cylinder så löser rotationskolvmotorn samma uppgift i de utrymmen som bildas mellan den snurrande rotorn och statorns ovala utrymme. Triangelns spetsar sluter tätt, och i de tre fickorna utförs samma fyra faser som i en konventionell fyrtaktsmotor: Insugning, kompression, arbetsslag samt utblåsning. Rotorns rörelse överförs till en axel.

Motortypen är kompakt, tyst, mjuk samt högvarvig. Och med få rörliga delar borde wankeln ha tagit plats under alla motorhuvar – men tyvärr var bränsleförbrukningen så hög att bilbranschen i stort ratade lösningen. Under 60- och 70-talet smakade NSU och Citroën på wankeltekniken, men sedan dess har Mazda varit ensamma om att långvarigt leverera modeller med alternativet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här