Ryssland återupplivar Moskvitj – tillverkningen snart igång

2022-10-24 14:29  

Den före detta Renaultfabriken ska nu börja producera bilar av märket Moskvitj, med anor från Sovjettiden. Målet är 50 000 fordon under nästa år. 

Den ryska invasionen av Ukraina den 24 februari gav upphov till att företag från väst lämnade Ryssland en masse. I maj blev detaljerna i franska Renaults utträde kända. Renault sålde det ryska dotterbolaget Avtovaz för en rubel (motsvarande 18 öre) till ett forskningsinstitut, med möjligheten att köpa tillbaka det om fem år, enligt Reuters.  

Avtovaz tillverkar det ryska bilmärket Lada samt ägde en fabrik i Moskva som tillverkade Renaultbilar. Moskvafabriken överfördes till Moskvas stadsledning i samband med affären.

Produktion i december?

Sedan dess har Moskvas borgmästare Sergej Sobjanin meddelat att bilfabriken i huvudstaden återigen ska starta upp – men nu tillverka Moskvitj (eller Moskvitch med engelsk transkribering). Moskvitj är ett av Sovjeterans mest kända märken som drog i gång tillverkningen redan 1929. Det är omkring två decennier sedan produktionen upphörde.

En Moskvitj från Sovjeteran, utställd på Transportmuseet i Moskva. Foto: Mihail Siergiejevicz /SOPA Imag/Sipa USA/TT 

Nu meddelar Sergej Sobjanin att produktionen ska starta i december.  

– Bilindustrin har verkligen floppat i år, men oavsett hoppas jag att vi ska köra i gång Moskvitjfabriken i december, med hjälp av industrin och handelsministeriet, säger Sobjanin enligt Interfax.

Fem miljarder rubel

Moskvitjfabriken har meddelat att målet i år är att tillverka 600 bilar, varav 200 ska vara eldrivna. Nästa år är målet 50 000 fordon, enligt Automotive News

Lastbilstillverkaren Kamaz och borgmästarkontoret i Moskva har kommit överens om att investera fem miljarder rubel (motsvarande 900 miljoner kronor) i fabriken. Kamaz söker nu efter en utländsk partner. Enligt källor till Automotive News kan det handla om kinesiska JAC.

Johan Kristensson

Mer om: Ryssland

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt