Fordon

Robotbilar klarar inte kassettkrig

Fler och fler bilar förbereds för att köra själva. Då är en standard nödvändig. Branschen skadas av en strid som kassettstriden på 70-talet.

Publicerad

Vid en konferens med företrädare för bilindustrin i Detroit på onsdagen var deltagande rörande eniga om det nödvändiga i att ta fram en standard för hur bilar ska kommunicera med varandra och med infrastrukturen runt omkring.

- I stället för att varje biltillverkare och dess underleverantörer går sin egen väg, måste företagen enas om en standard som kommer att ge en samlad skjuts åt utvecklingen, sa Jefferey Owens vid Delphi, rapporterar Automotive News.

- Det här får inte bli som striden mellan kassetterna VHS och Beta, menade John Rakolta vid företaget Walbridge, som tar fram produktionsanläggningar för bilindustrin. Även om vi tvingas kora vinnare, så måste vi enas om en lösning och samlas bakom den för att industrin ska utvecklas. Det måste finnas en standard där Toyota talar med Fiat och så vidare.

Walbridge ska göra om en före detta GM-anläggning nära Detroit till en testanläggning och utvecklingscentrum för uppkopplade bilar. Rakolta menar att mjukvara är den svaga punkten i utvecklingsarbetet.

- Uppkoppling är ett av de viktigaste områdena framöver, sa Toyotas Osamu Nagata. Vi behöver fler ingenjörer med erfarenhet av uppkoppling, både mellan bilar och med infrastrukturen runt omkring. Tillvaron blir kaotisk om vi inte kommunicerar på samma sätt genom hela kedjan.

Hittills tillåter tre amerikanska delstater, Florida, Kalifornien och Nevada, testkörningar med robotbilar. Michigan är den fjärde delstaten att få göra prov med självkörande bilar. Det är viktigt, menade Jefferey Owens, att bilindustrin får möjlighet att göra tester med robotbilar i den delstat där de stora biltillverkarna har sina huvudanläggningar.