Fordon
Risken: Försvaret tvingas göra om lastbilsköp
MAN skulle leverera lastbilar till ett ordervärde av cirka 20 miljarder kronor till det norska och svenska försvaret. Nu har affären gått i stå. Foto: Lothar Reichel
Det skulle bli nya lastbilar för 20 miljarder. Ett bevis för att Sverige och Norge kan köpa försvarsmateriel tillsammans.
I stället blev det skandaler, förseningar och myndighetsgranskning. Allt måste kanske göras om.
Det blir alltmer tveksamt om upphandlingen av lastbilar till det svenska och norska försvaret har gått rätt till. Konkurrensverket som granskar detta har nu skickat en tredje omgång frågor till FMV, som ska besvaras senast 27 februari. Kärnfrågan är om den här affären är av ett slag som motiverar att man gjort undantag från lagen om offentlig upphandling, LOU.
– Det kräver i princip att Sveriges nationella säkerhet påverkas. Våra frågor syftar nu till att klargöra om man använt undantaget på ett korrekt sätt, säger Mathias Lassinantti Jansson på Konkurrensverket.
I stället för att göra upphandlingen enligt LOU har regeringen beslutat att norska regler ska användas. Och de ser delvis annorlunda ut.
– Om Konkurrensverket kommer fram till att upphandlingen gjorts på ett felaktigt sätt måste den göras om, säger FMV:s generaldirektör Lena Erixon, enligt Svenska Dagbladet.
Dramat kring den stora lastbilsupphandlingen är fullt av juridiska turer. Det började med att den svenska regeringen i början av 2010 beslutade att norska regler skulle gälla i denna upphandling. Det senaste gemensamma projektet, artillerisystemet Archer, upphandlades enligt svenska regler, och nu var det Norges tur att leda.
Sommaren 2011 skickade norska FLO, Forsvarets logistikkorganisasjon, tillsammans med FMV inbjudan till fordonstillverkare att delta i upphandlingen. Efter en första sållning (där bland annat Volvo försvann) kvarstod Iveco, Mercedes, Scania och MAN Rheinmetall.
Under 2012 genomfördes utvärderingsprov och mot slutet av 2013 utsågs MAN Rheinmetall till vinnande anbudsgivare.
På vägen hade MAN Rheinmetall på norska FLO:s uppmaning lagt till nya funktioner och höjt priset, samtidigt som den svenska Försvarsmakten ville ha fler billiga lastbilar och färre dyra. Så kan man göra enligt norska upphandlingsregler, men inte enligt svenska LOU.
Scania överklagade snabbt till förvaltningsrätten, som stoppade upphandlingen och konstaterade att de svenska reglerna måste gälla. Men lika snabbt drogs överklagandet tillbaka och förvaltningsrätten lade ner fallet. Enligt tyska källor var det huvudägaren Volkswagen (som också äger MAN) som tvingade Scania att backa.
I stället startade Konkurrensverket ett ärende mot FMV den 12 december i fjol – det ärende som fortfarande utreds.
Så här skriver Konkurrensverket till FMV
”Konkurrensverket önskar att FMV motiverar:
1 Varför de aktuella lastbilarna är att betrakta som försvarsmateriel i sådan mening att artikel 346 i Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt samt artikel 123 i EES-avtalet kan tillämpas.
2 För det fall någon del av upphandlingen avser civila produkter, eller produkter som både kan ha ett militärt och ett civilt användningsområde, varför dessa inte kan anskaffas genom ett separat upphandlingsförfarande.
Konkurrensverket önskar därutöver att få ta del av kopia på Annex E-0 – System Description och Annex E-l – System Segment Specification som omnämns i punkt 2.3.2 i ’Invitation to Tender: 4500795141 Framework Agreement Trucks, Part 1 Instructions to bidder’.
För det fall del av begärda handlingar omfattas av sekretess önskar Konkurrensverket att det anges i FMV:s svar med hänvisning till relevant lagrum och sekretessnivå.
Konkurrensverket emotser ert svar senast den 27 februari 2014.”