Fordon

Renault testar bränslecell i lastbil

Bränslecellen kan som mest leverera 20 kW till drivlinan, och spillvärmen används för att värma förarhytten. Foto: JP Glatigny /Renault Trucks

För första gången i Europa ska en eldriven lastbil testas med vätgasdriven räckviddsförlängare.

Publicerad

En 4,5 tons Renault Maxity Electric ska få räckvidden fördubblad – från tio mil till 20 mil – tack vare bränslecell och vätgastankar. Det handlar alltså om en batteridriven elbil, som konverterats till laddhybrid med bränslecellsteknik.

Man hoppas på detta sätt uppnå två vinster: Förutom den längre räckvidden, går det fortare att tanka bilen med vätgas än att snabbladda batterierna. Bränslecellstankarna lagrar fyra kilo vätgas med ett tryck på 350 bar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här