Fordon
Rekordlångt malmtåg
tog sig fram till Narvik
LKAB:s nya Iore-tåg på väg till Narvik. Foto: LKAB/MTAB
I går dundrade 750 meter malmbanetåg in på järnvägsstationen i Narvik. Det är första gången LKAB kör full last med sitt nya och extremt kraftfulla tåg från Kiruna till Narvik i Norge, själva premiärturen.
Ett längre och tyngre tåg har aldrig rullat på norsk järnväg.
”En stor skritt på veien for LKAB att oppnå målet om å utvikle verdens mest effektive malmtransport på bane”, skriver Narvik-tidningen ”Fremover”.
Tåget, med beteckningen Malmtåg 9912, var lastat med 6.500 ton pellets på sina 66 vagnar, var och en med lastkapacitet på 100 ton. Det ger en tåglängd på hela 750 meter. Ett normalt tågsätt på Malmbanan är 54 vagnar långt.
Det nya tåget dras av det likaledes nya loket Iore, byggt av Bombardier i tyska Kassel.
LKA har under senare år rustat upp sina malmbanetåg för åtskilliga hundra miljoner kronor. Även järnvägen och stationerna på sträckan Kiruna och Narvik har uppgraderats för att klara längre tåg och tyngre laster.