Qantas bekräftar världens längsta flyglinje – flyger runt halva jorden

2022-05-02 07:13  
Det australiska flygbolaget Qantas går vidare med sina planer på världens längsta flyglinjer. Foto: Qantas/TT

2025 är det dags att spänna fast säkerhetsbältet, luta sig tillbaka och sätta på ögonmasken. Då ska världens längsta flyglinje börja trafikeras, med mer än 19 timmar i luften.

Det australiska flygbolaget Qantas bekräftar att man startar världens första trafikflyglinjer utan mellanlandning från Sydney till London respektive New York.

Från slutet av 2025 kan passagerare börja flyga runt halva jorden i ett av tolv specialbeställda flygplan av modellen Airbus A350-1000. Flygplanet tar 238 passagerare och kan flyga 16 100 kilometer.

"Nya typer av flygplan gör nya saker möjliga", säger Qantastoppen Alan Joyce i ett uttalande.

Hur klarar kroppen ultralånga flygningar?

Qantas har i flera år studerat för- och nackdelar med prestigeprojektet "Projekt soluppgång", och vad det egentligen innebär för kroppen att utsätta sig för så kallade ultralånga flygningar på minst 19 – men kanske uppåt 21 – timmar. Dagens längsta flyglinje är mellan Singapore och New York och tar knappt 19 timmar.

Bolaget har redan erfarenhet av några av världens längsta flyglinjer, bland annat Perth-London som startade 2017 och som enligt bolaget bevisade att det finns en stark efterfrågan på resorna.

Läs mer: Forskarnas fläkt ska ge tysta flygplan: ”Påtaglig skillnad”

Flygbolaget lockar med "marknadsledande passagerarkomfort i alla klasser" och en "välmåendezon" där passagerarna kan sträcka på benen, stretcha och fylla på med vätska.

"A350 och 'Projekt soluppgång' kommer att göra vilken stad som helst bara ett flyg bort från Australien", säger Joyce och beskriver det som den sista lösningen på "distanstyranniet".

Ursprungligen var det tänkt att flygrutterna skulle ha premiär redan nästa år, men det var innan pandemin lade sordin på det globala resandet.

Airbus tävlade med Boeing

Airbus och Boeing tävlade om att vinna ordern och testflygningar gjordes med Boeings alternativ 787-9 på sträckan. Till slut föll ändå valet på Airbus, som gjort en hel del tekniska modifikationer för att göra flygningarna möjliga. A350-1000 har utrustats med en extra bränsletank och en något förhöjd startvikt.

Qantas lägger också vikt vid att flygplanet använder sig av Rolls Royce Trent XWB-motorer, som testats framgångsrikt i trafik i flera år och som uppges dra 25 procent mindre bränsle än föregående flygplansgeneration.

De tolv flygplanen levereras mellan 2025 och 2028. Flygbolaget lägger också order på 20 flygplan vardera av typerna 321XLR and A220-300 för annan trafik.

Fakta: Världens längsta flyglinjer

New York*–Singapore, flygbolaget Singapore Airlines, 18 timmar 50 minuter (15 348 kilometer)

Perth–London, Qantas 17.15 (14 500)

Melbourne–Dallas, Qantas, 17.35 (14 471)

Auckland–New York, Air New Zealand, 17.50 (14 207)

Dubai–Auckland, Emirates, 17.10 (14 201)

Källa: Upgradedpoints.com

Fotnot: Det är egentligen två olika flyglinjer mellan Singapore och New York, till flygplatserna JFK och Newark, där den till JFK är den längsta som här åsyftas.

Gustav Sjöholm/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt