Fordon
Projekt Roadrunner – Tesla planerar egen cellfabrik i Fremont
Elbilstillverkaren Tesla har nu för första gången offentligt berättat om projekt Roadrunner. Företaget verkar närma sig egen celltillverkning i lite större skala.
Det har cirkulerat rykten om projekt Roadrunner ett bra tag. Många förväntade sig att Tesla skulle ta bladet från munnen vid ett batterievenemang som var tänkt att hållas i maj. Men coronapandemin satte stopp. Nytt preliminärt datum är den 15 september.
Nu använder sig Tesla för första gången av projektnamnet Roadrunner offentligt. I handlingar inskickade till staden Fremont berättar företaget om en tillverknings- och forskningsanläggning med 470 anställda, varav 400 ska arbeta i skift dygnet runt med att tillverka batterier. Anläggningen ska placeras i närheten av Teslas befintliga monteringsfabrik i Fremont, Kalifornien.
Oklart vilken kapacitet anläggningen får
Det skulle i så fall innebära att Tesla för första gången tillverkar egna battericeller i lite större skala, även om det fortfarande är högst oklart vilken kapacitet anläggningen får. I jätteanläggningen Gigafactory i Nevada är det Panasonic som exklusivt bygger celler åt Tesla. Företaget har även batterikontrakt med koreanska LG Chem och kinesiska CATL.
Maxwell och LFP
Det återstår fortfarande att se vad Tesla avslöjar i september kring sin framtida batteriteknik. Reuters har rapporterat att företaget i Kina tänker börja använda sig av billigare och robustare celler – men med lägre energitäthet – av typen litiumjärnfosfat (LFP) från CATL. Batterierna ska klara av minst en miljon miles, motsvarande 160 000 mil.
Samtidigt är det fortfarande oklart vad som blir resultatet av förra årets köp av superkondensatorbolaget Maxwell, som även utvecklar battericellsteknik.