Tesla ansöker om koboltfritt i Kina

2020-05-25 08:14  
Laddstation för elbilar. För batterier i elbilar är kobolt en viktig mineral. Ett batteri som väger 250 kilo kräver i genomsnitt 10 kilo kobolt, vilket motsvarar 4 procent. Foto: Daniel Lynch/Eyevine/TT

Tesla har nu ansökt om att få bygga elbilar med koboltfria batterier i Kina, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Ansökan finns på det kinesiska industri- och it-departementets sajt, där det framgår att Tesla vill kunna använda batterier av typen litiumjärnfosfat ("lifepo") i sin minsta bil, Model 3.

Kinesiska CATL har tidigare bekräftat att företaget kan börja sälja lifepo-batterier till Tesla i juli.

Lifepo-tekniken är inte ny, och finns redan i exempelvis många batteridrivna bussar från Kina. Men den har en viktig fördel jämfört med den andra litiumjon-teknik Tesla hittills använt i sina bilar; batterierna innehåller ingen kobolt.

Läs mer: Nya kemier ger hopp om bättre batterier

Kobolt är en metall som är både väldigt dyrbar och kontroversiell. Den används i alltifrån rengöringsmedel till oljeindustrin, men framför allt är den en avgörande beståndsdel i batterier i allas våra mobiltelefoner och datorer – samt elbilar.

Tesla är ett av de företag som sedan länge säger sig köpa kobolt endast från godkända, reko leverantörer, bland annat i den kanadensiska gruvstaden med det lämpliga namnet Cobalt.

Läs mer: Tesla-ägaren låste in rånaren med sin mobil

Men många batteri-, elektronik- och biltillverkare i västvärlden har de senaste åren fått kritik för bristande kontroll av koboltens ursprung. Mycket av metallen kommer från Kongo, där gruvbranschen på sina håll är i milisgruppers händer och där människorättsorganisationer rapporterar att barnarbete förekommer.

De Tesla Model 3 som säljs i Europa tillverkas i USA, och väntas i nuläget inte få lifepo-batterier.

Henrik Samuelsson/TT

Mer om: Tesla Kina

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt