Fordon Problem med linfärjans nya eldrift Elkabeln rullas upp på en stor vinda på sidan av fartyget. Men upprullningen har inte fungerat som den ska. Foto: Kasper Dudzik Tekniken med elkabeldrift har utvecklats av Färjerederiet. Foto: Trafikverket Färjan Gerd, som nyligen har konverterats till eldrift, fick en problemfylld inkörningsperiod. Under flera turer har hon därför gått på diesel. Linda Nohrstedt Publicerad 20 jan 2017 kl 16.04 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Ny Teknik har tidigare berättat om färjan Gerd på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Gerd har nyligen försetts med ett svenskutvecklat system för eldrift via kabel. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ eldrift färja fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.