Fordon
Power Circle tveksamma till tyskarnas idé om nya laddstationer
Foto: Skärmdump Ny Teknik (DT), Power Circle
I Tyskland ska 12 000 distibutionsskåp omvandlas till laddpunkter. Men är Deutsche Telekoms quick fixen bra sådan? Frågan är om de ligger på rätt plats, är det där användarna vill ladda, säger Olle Johansson på branschorganisationen Power Circle.
Det var i tidningen Automobilewoche som en talesperson för Deutsche Telekom avslöjade att man ska ordna tusentals nya laddställen i landet. Detta genom att modifiera sina befintliga distributionsskåp. Totalt är det 12 000 skåp som ska uppgraderas varav 500 är planerade att förvandlas till snabbladdare. I sommar förväntas man påbörja arbetet.
Men även om det kan låta som en intressant lösning för att få till fler laddplatser – kvarstår frågan om det är en bra sådan.
– Principen är intressant och det finns ju flera exempel på liknande koncept där man försöker bygga ut från befintlig infrastruktur. Men generellt är jag skeptiskt till detta. Det är farligt om det är ett beslut som baseras på kostnad. Det första man ska möte med infrastrukturen är ju kundernas behov, säger Olle Johanssson, vd för Power Circle.
"Inte klockrent med svenska förutsättningar"
Enligt Olle är risken att eftermonterade lösningar snarare blir en dyr omväg. Man väljer att bygga ett billigare alternativ – för att sedan inse att det blev fel och att man behöver bygga om.
– Vi måste ha en ändamålsenlig infrastruktur, det är ju ingen som vill ta en omväg för att ladda. Med svenska förutsättningar så känns inte det här som en klockren idé.
Olle tycker att man istället för att modifiera befintlig infrastruktur snarare bör lägga krutet på rätt saker, som att börja ställa krav på laddplatser vid ny- och tillbyggnad.
– Då får man kostnadseffektivitet om man bygger laddning från början. Men sedan måste vi få till normalladdning där vi naturligt parkerar bilen. Garage och parkeringsplatser. Sedan tror jag att det behövs en tydlig riktlinje för hur laddinfrastrukturen ska byggas ut – och att det finns nyckeltal och vägledning. Och när man gör andra markarbeten så tycker jag att man i varje fall ska överväga att lägga ner kanalisation för framtida laddbehov, säger han.
Men även om Deutsche Telekoms lösning kan framstå som ineffektiv så kan det vara så att man har en långsiktig tanke för utbyggnaden.
– Vi har en samhällsutveckling där andra eldrivna fordon förutom elbilen går framåt. Man ska inte utesluta att det kan finnas andra laddbara fordon som kanske kan dra nytta av det här, säger Olle Johansson.