Fordon
Porsches elbil Taycan presenterad

Taycan innebär ett stort steg för sportbilstillverkaren Porsche som har förlitat sig på förbränningsmotorer sedan urminnes tider.
Porsche har gjort ett stort nummer av sin första rena elbil i modern tid. Konceptet som fick namnet Mission E presenterades redan för fyra år sedan. I dag avtäcktes den under en livesänd presentation.
Det blir två varianter, benämnda Turbo och Turbo S. Den sistnämnda blir den vassare varianten (Nej, ingen av varianterna har förstås någon turbo eftersom det handlar om elbilar. Men övriga Porschemodeller använder sig av Turbo i beteckningen så det handlar förmodligen om att passa in i mallen).
Så väl Taycan Turbo som Turbo S har ett batteripaket på 93,4 kWh, kan snabbladdas med som mest 270 kW och har två elmotorer med 1 050 respektive 850 Nm vridmoment. Topphastigheten är 260 kilometer per timme.
Turbo S kan dock tillfälligt leverera något som kallas för overboost vilket betyder 560 kW toppeffekt. Taycan Turbo får nöja sig med 460 kW toppeffekt.
Accelerationen blir därmed bättre för Turbo S. 0–100 km/h avverkas på 2,8 sekunder, 0–200 på 9.8. För Taycan Turbo lyder motsvarande siffror 3,2 respektive 10,6 sekunder.
De svenska priserna blir 2 080 000 kronor för Turbo S och 1 700 000 för Turbo.
Omkring 30 000 personer har redan förbeställt bilen, vilket har varit mer än väntat för Porsche. Framöver kommer den också att släppas i en variant kallad Taycan Cross Turismo.