Fordon

Porschen har mikrofoner som kan identifiera vattenplaning

Poschens mikrofoner ska upptäcka när det är högrisk för vattenplaning. Foto: Porsche

I framhjulen på nya 911 har Porsche bäddat in mikrofoner som kan höra när det är risk för vattenplaning. Då genomför körläget Wet Mode en mängd åtgärder för att hålla däcken i kontakt med vägbanan.

Publicerad

Moderna däck blir allt bättre på att hantera vattenplaning, men för sportbilar som kombinerar en låg vikt med breda fälgar är fenomenet svårhanterat. Porsche har dock bestämt sig för att tackla problemet – med en lite udda lösning. I nya Porsche 911 har tillverkaren bäddat in sensorer i framhjulen, som är en blandning mellan mikrofoner och parkeringssensorer. De lyssnar efter med vilken intensitet som däcken plaskar upp vatten.

Systemet väger samman antagandet kring hur mycket vatten som finns på vägbanan med bilens hastighet – och om det anses vara nödvändigt så föreslås föraren att slå på Wet Mode. Körläget innebär att bilen mildrar gasresponsen, sänker motorns vridmoment. På fyrhjulsdrivna bilar skickas en större del av vridmomentet till de smalare framdäcken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här