Fordon

Porsche vill optimera batteriet genom att förutspå laddning

Systemet försöker lära sig hur föraren brukar köra och därmed förstå när nästa laddstopp ska ske. Batteriets temperatur optimeras då för att ge snabbare laddtid. Foto: Porsche Engineering

Kortare laddstopp och bättre räckvidd är målet när Porsche testar prediktiv termisk hantering av elbilsbatteriet.

Publicerad

Snabbladdning av elbilar innebär stora påfrestningar på batteriet och det är därför viktigt att det hålls vid rätt temperatur för att undvika att kapaciteten försämras över tid.

De flesta system för termisk hantering i bilar fungerar reaktivt. När temperaturen går utanför ett visst intervall aktiveras värmning eller kylning.

Porsche Engineering vill nu i fallet med elbilsbatterier vända på steken och försöka förutsäga när ett laddstopp ska ske. Tanken är att batteriet ska ha optimal temperatur för snabbladdning redan innan laddningen startar. Vinsten är både kortare laddstopp och längre räckvidd. Den teoretiska vinsten är mellan 10 och 30 procents energibesparing, berättar företaget om i en bloggpost.

Prediktiv termisk hantering

Funktionen kallas för prediktiv termisk hantering och innebär att algoritmer försöker räkna ut när föraren ska ladda och med vilken effekt. Det enklaste vore förstås om föraren själv la in laddstoppet i navigationssystemet. Men det sker nästan aldrig, konstaterar Porsche Engineering.

Algoritmerna behöver ta det mesta i beräkning för att genomföra uppgiften: körstil, nyttolast, hur föraren har kört tidigare, utomhustemperatur och så vidare. Allt med målet att hela tiden hålla batteriets temperatur vid precis rätt nivå.

Det är inte enbart vid snabbladdning funktionen kan komma till nytta. Om föraren ofta kör samma korta runda kan systemet förstå det och låta batteritemperaturen stiga något över det normalt tillåtna värdet – eftersom bilen snart kommer att parkeras och batteriet då kommer att kylas ner på naturlig väg. Kylsystemet behöver inte aktiveras vilket innebär en energibesparing.

Har hittills krävt stordatorer

System för prediktiv termisk hantering är studerad inom forskningen sedan flera år. Porsche Engineering menar att hindret hittills främst varit att det behövs enorma mängder beräkningskraft för att kunna göra korrekta förutsägelser – men menar nu att de löst problemet genom att optimera programvaran. En "normal" beräkningsenhet ska nu räcka gott och väl. Tjeckiens tekniska universitet har också deltagit i arbetet med att optimera det modellbaserade prediktiva systemet.

När och om Porsche tänker införa systemet i serieproducerade bilar är en fråga som lämnas obesvarad.

Volvo Cars undersöker tekniken

I fjol publicerades en masteruppsats vid Chalmers i Göteborg där ett modellbaserat system för prediktiv termisk hantering studerades i samarbete med Volvo Cars.

Ny Teknik har ställt frågan om Volvo Cars planerar att lansera tekniken i de egna bilarna och uppdaterar texten när vi får ett svar.