Fordon
Porsche bekräftar: Över 20 000 köar för elbilen
Inte beställningsbar ännu, trots det har över 20 000 personer betalat handpenning. Porsches kommande elbil Taycan är hett eftertraktad världen över.
I september ska Porsche visa upp sin första rena elbil i produktionstappning. Modellen Taycan har förevisats i olika koncept och tydligt är att bilen har imponerat på kunderna. För trots att det egentligen inte går att beställa Taycan ännu, har över 20 000 personer armbågat sig in i en slags för-förbeställningskö och lagt 2 500 euro i deposition för att få stå där.
– Det här är markant många fler än vad vi hade förväntat oss, vi brukar normalt se att ordrarna har peakat när de första recensionerna kommit – när fordonet presenteras, samt när kunder har möjligheten att sitta i bilen själva, sa Oliver Blume, vd för Porsche, i en intervju med tyska Autogazette.
Och just den stora efterfrågan har fått Porsche att tänka om. Till en början hade man planerat att endast bygga 20 000 bilar om året. Men nu har företaget bestämt sig för att höja taket. Exakt till vad är inget som Blume går in på i intervjun. Taycan ska säljas i två utföranden där versionen med det mindre batteriet kommer starta någonstans runt 100 000 euro, alltså lite drygt en miljon kronor. Men precis som när det gäller Porsches fossildrivna bilar – räkna med att det därutöver kommer krävas en hel del tillvalskryss.
100 km på fyra minuter
Självklart är Norge en stor marknad och där har redan över 3 000 personer betalat för en köplats. Men även i Sverige är intresset stort.
– Vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras. Vi har därför, tillsammans med våra Porsche Centers, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan, säger Håkan Nilsson.
Så vad kan vi förvänta oss av Taycan? Jo, dels att man ska kunna accelerera 0-100 km/h på 3,5 sekunder, men även kunna ladda 100 km på fyra minuter tack vare kapacitet att klara 350kW-laddning. Totalt sett ska räckvidden vara på mer än 500 km, dock är detta räknat enligt gamla NEDC-körcykeln.