Fordon

Polisen: Olyckan med självkörande bilen var oundviklig

Enligt polisen i Arizona var bilen i självkörandeläge med en förare bakom ratten när en kvinna som gick över vägen blev påkörd. Foto: ABC-15.com via AP / TT

Både Volvo och Drive Sweden är förtegna om Uber-dödsolyckan i USA. Men lokal polis tror inte att den gått att undvika oavsett vem som framfört fordonet. Trots att lidarteknik ska ha förmåga att se i mörker.

Publicerad Uppdaterad

Vilket ansvar tar Volvo för den olycka där en självkörande XC90 körde på en kvinna varpå hon miste livet? Kommer Volvo att fortsätta samarbetet med skandalomsusade Uber? Hur påverkar det här Volvos självbild, den som tillverkare av säkra fordon?

Volvo vill inte svara på de frågorna, utan hänvisar till ett pressmeddelande: ”Vi har tagit del av denna incident och våra tankar är med familjen till den kvinna som det handlar om. Vi är också insatta i att Uber samarbetar med de lokala myndigheterna i den utredning som görs kring vad som inträffat”.

När Ny Teknik återigen ber om att få tala med någon på Volvo mejlar presschefen Annika Bjerstaf: ”Detta är det uttalande vi har för tillfället. Kommer mer kan jag höra av mig”. Enligt Reuters ska Volvo ha uppgett att de inte utvecklat mjukvaran som användes i olycksbilen.

Olyckan, som inträffade natten mellan söndag och måndag, är det första kända dödsfallet där en självkörande bil kört på en fotgängare.

Uber-bilen var i självkörande läge med chauffören sittande i förarsätet när kvinnan korsade vägen vid sidan om ett övergångsställe och blev påkörd, enligt polisen. Hon fördes till sjukhus där hon senare avled.

Bilder från händelsen visar bilen med intryckt front och en trasig cykel bredvid.

Uber har samarbeten med flera biltillverkare om självkörande fordon. Företaget säger i ett uttalande att man ”samarbetar fullt ut” med de lokala myndigheterna och att alla tester av självkörande bilar stoppas tillfälligt. Testerna sker i Tempe, Pittsburgh, San Francisco och Toronto i Kanada.

”Vi tänker på offrets familj samtidigt som vi arbetar med den lokala polisen för att förstå vad som hände”, twittrar företagets vd Dara Khosrowshahi.

USA:s transportmyndighet kommer att utreda olyckan och skicka personal till Tempe, rapporterar Bloomberg. Lokal polis tror dock att olyckan kan ha varit oundviklig.

– Det är väldigt tydligt att det hade varit svårt att undvika den här olyckan oavsett om bilen framförts autonomt eller med en mänsklig förare baserat på hur kvinnan kom ur skuggorna rakt ut i vägen, säger polischefen Sylvia Moir som sett videomaterial fångat av en kamera på XC90-bilen.

Det är dock ett antagande som tycks bygga på att en självkörande bil ska kunna framföras med människans inneboende begränsningar. I själva verket är det flera år sedan bland andra Ford talade om hur autonoma fordon kan se i mörker med hjälp av lidarteknik.

– Tack vare lidar behöver våra testbilar inte förlita sig på att solen skiner... lidar gör att självkörande bilar klarar sig lika bra i mörker som mitt på ljusa dagen, har Jim McBride, teknisk chef för Fords autonoma fordon, sagt till Techcrunch.

Jan Hellåker, programansvarig på strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden - där Volvo är en partner - intar en avvaktande hållning, med hänvisning till att vi inte ännu vet exakt hur olyckan gick till.

– Det är för tidigt att yttra sig. Det är självklart ohyggligt att det här hände, men det är alldeles för tidigt att säga något.