Fordon Plastlådan smattrar fortfarande Den tvåtaktade motorn i Trabanten smattrar ettrigt och aggressivt. Ljudnivån i kupén är så hög att det inte är någon idé att montera en radio - den skulle inte höras. Foto: Jörgen Appelgren Trabanten är lättmekad och även i Sverige är det lätt att få tag på reservdelar. Foto: Jörgen Appelgren Foto: Colourbox 20 år efter att den sista Trabanten tillverkades är den mer kult än någonsin."Den skenande dammsugaren" från forna DDR skramlar vidare. Teknikhistoria har provkört. Hans Dahlquist Publicerad 15 jul 2011 kl 13.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ historia bilar fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Altman: 500 miljoner dollar per år, eller 5 miljarder? Jag bryr mig inte Chat GPT är en ”pinsam produkt” och nuvarande version den ”dummaste” de flesta av oss kommer använda. Det säger Sam Altman, vd för Open AI, som driver Chat GPT.
Premium ”Det här hittar du inte någon annanstans i världen” Många snackar fossilfri vätgas. Hos ståltillverkaren i Hofors är det redan verkstad i stor skala. Vätgaspionjären har Sveriges största elektrolysör.
Microsoft i jätteaffär om 10,5 GW förnybar el It-bjässen Microsoft satsar på ny förnybar elproduktion som ska byggas i USA och Europa. Enligt de inblandade företagen är avtalet det största någonsin i sitt slag.