Fordon

Patentet avslöjar äkta ”transformers-bilar”

Foto: Hasbro
Foto: GM
Foto: GM
Foto: Hasbro
Foto: GM

Ett fordon som ändrar form efter funktion. Det är vad GM:s ingenjörer har på ritbordet. Och i en ny patentansökning framgår det att koncernen utforskar möjliga ”transformers-bilar”.

Publicerad

På 80-talet lyckades leksakstillverkaren Hasbro erövra världen med sina Transformers – leksaker som kunde alternera mellan att se ut som en vanlig bil och en robot. På 2000-talet fick konceptet ett rejält uppsving då Hollywood plockade upp idén och började göra storfilmer.

I filmerna spelar General Motors bilar en stor roll (bland annat på VW:s bekostnad – Bumbelbee var i originalserien en Bubbla, men är i Hollywood filmerna en Camaro). Men det verkar som att biltillverkaren hittat inspiration från storfilmerna. GM har nämligen ansökt om ett patent för att utveckla verkliga Transformers.

I ansökan ”Method and Systems for Reconfiguring a Vehicle Geometry” framgår det tydligt att man vill utveckla en design som kan modifiera kupén. Helt enkelt ta fram bilar som kan modifieras efter att de lämnat fabriken. Och ett tydligt användningsområde är autonoma bilar.

Fordonet ändrar form efter funktion

Varför? Jo, det finns flera fördelar. En självkörande bil kan på så sätt krympas ihop när den inte kör folk – vilket bidrar till mindre trafikinverkan, energiförbrukning samt att den kan lagras på en mindre yta. När den ska köra passagerare – kan bilen ”blåsas upp” till rätt storlek.

Ansökan visar även hur man tänkt flytta fordonets paneler. Ett exempel är att taket delas i mitten och glider ner i karossen – lite på samma sätt som sidorutorna gör. Därefter kan en slags cabriolet-tak täcka interiören.

Det hela ser intressant ut, men man får fråga sig vad vinningen är. Alla extramotorer och elektronik som krävs för att sköta förvandlingen bygger vikt – så de aerodynamiska vinsterna måste vara stora om man tänker sig att detta ska vara huvudskälet. Därtill kommer även säkerhetsaspekten.

Ett fordon med massvis av rörliga delar kan tyckas ha vissa strukturella svagheter – å andra sidan är kanske den här typen av bil tänkt att realiseras i en tid då frontalkrockar endast är en historisk företeelse.