Fordon
Östling kan köra vidare
Leif Östling
Volkswagen har nu skaffat sig makten över lastbilstillverkarna MAN och Scania, efter den flera gånger uttalade målsättningen att slå ihop sin egen lastbilstillverkning med MANs lastbilsdivision och Scania. Men Scaniachefen Leif Östling, tidigare stark motståndare till en sammanslagning med MAN, är i det närmaste glad.
Det finns en förklaring: Det blir Scania som får hålla i ratten och gaspedalen när företagen ska slås ihop.
Erfarenheterna från de senaste stora fusionerna i lastbilsbranschen är entydiga: Det måste vara ett företag som leder och de andra följer. Därför lyckades Volvo-Renault-Mack, och därför misslyckades Daimler-Chrysler.
Scanialedningen inser detta, och var därför starkt emot att låta sig köpas av MAN. För det var ingen som trodde att MAN som ägare tänkte ge bort ledarrollen till Scania.
Scania uppfattade sig som förlorare i den affären. Scania hade en rad tekniklösningar och ingenjörskunskap som MAN ville ha, samtidigt som personalminskningar väntades ske i Sverige i första hand.
Volkswagen däremot har alltid uppfattats som Scanias vän, och det bekräftades ytterligare en gång när Volkswagen lovar att Scania får behålla huvudkontor och FoU i Södertälje, och att synergier ska ske i den takt som dotterbolaget, läs Scania, anser vara lämpligt.
En affär som tillfredsställer alla parter innebär att Investor får pengarna, Volkswagen får aktierna, Scania får styra nästa stora Europeiska lastbilsföretag och MAN får den teknik och de ”synergieffekter” företaget behöver.