Fordon Oro för Stirlingmotorns framtid Kockums vibrationsfria Stirlingmotor drivs av flytande syre och diesel i en förbränningskammare under tryck. Stirlingmotorn ersätter batterier, ger en tyst gång och längre tid under vatten. Kockums nya ubåtsmotor Mark III är på 75 kW. Foto: Kockums Fredrik Forslund. Peter Karlsson. Kockumsingenjörerna i Malmö är oroliga för framtiden för den unika svenska Stirlingmotorn. Trots den nya ubåtsordern saknar de besked om vad som ska hända med motorutvecklingen. Monica Kleja Publicerad 25 feb 2010 kl 14.46 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ stirlingmotorn fordon kockums
ENERGI Världens största flytande vindkraftverk testas – som sju fotbollsplaner Ett flytande vindkraftverk om 20 MW testas i Kina. Med 260 meter i rotordiameter är det störst i sitt slag i världen, enligt det statliga bolaget CRRC.
TECH Nu släpper Storytel en AI-producerad ljudbok: ”Testar kortare format” Novellsamlingen New Horizon är producerad av ai-författaren Rosy Lett.