Fordon

Opel-köp ritar om kartan för bilindustrin

Foto: Bernhard Classen / Alamy

Den franska bilkoncernen PSA:s köp av Opel ritar om kartan för den europeiska bilindustrin. Däremot är det fortfarande oklart hur köpet kan gynna PSA:s enskilda varumärken, enligt analytiker.

I dag blev det känt att PSA, ägare av franska Peugeot och Citroën, köper Opel och Vauxhall av General Motors (GM). Prislappen landade på 2,2 miljarder euro, motsvarande cirka 21 miljarder kronor. I och med köpet återtar PSA positionen som Europas näst största biltillverkare från inhemska rivalen Renault. Etta är tyska Volkswagen.

Storköpet stuvar om rejält på den europeiska marknaden, enligt Christer Karlsson, expert på bilindustri och professor på Copenhagen Business School.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här