Fordon

Nya taxiutredaren ska ta reda på om Uber pop är samåkning

KTH-forskaren Amy Rader Olsson ska leda regeringens taxi-utredning: - Är Uber Pop samåkning, när bolaget tar betalt?, undrar hon i en intervju med Ny Teknik.

Publicerad

Det är KTH-forskaren Amy Rader Olsson som kommer leda regeringens taxiutredning, som infrastrukturminister Anna Johansson beslutade om i slutet av juli.

Amy Rader Olsson är teknologie doktor och föreståndare för Centrum för hållbart samhällsbyggande på KTH.

- Vi ska vara kreativa, lovar Amy Rader Olsson.

Hon delar in uppdraget i tre delar.

* Regler för samåkning mellan privatpersoner.

- Det här är ett väldigt intressant gränsland. För visst låter det mesta positivt med samåkning! Mindre trafik, mindre luftföroreningar, säger Amy Rader Olsson.

- Mina egna åsikter är att det finns enorma fördelar med det delade samhället, med positiva effekter för såväl ekonomi, som miljö och privatpersoner. En bättre matchning är i princip ett bättre val för samhället. Men - vi saknar data om konsekvenserna.

Ubers samåkningstjänst Uber Pop kommer hon naturligtvis titta på.

- Uber Pop kallar sin tjänst för samåkning, men Uber tar ju pengar från den matchningen. Och hur ska det då beskattas? Vem ska ha försäkringen, vem är ansvarig för om det händer något, säger hon och fortsätter:

- Vissa menar att samåkning skapar jobb, andra säger att det minskar jobben. Vissa säger att arbetstryggheten ökar, andra att de minskar. Vi har inte heller fakta om miljökonsekvenserna. Om det blir taxibilar överallt, en överkapacitet, så är det förstås inte bra för miljön.

- Det är förstås inte heller bra om vissa måste betala skatt, men andra inte. Men vi ska titta noga på detta och försöka komma fram med kreativa lösningar.

Amy Rader Olsson har ännu inte läst rapporten som Uber sponsrat om hur Storstockholm påverkas av en kraftigt ökad samåkning med tjänster liknande Uber pop.

- Avgörande för deras slutsatser är förstås vilka antaganden de gör. Men jag läser den gärna. Jag är glad för all information, men kommer förstås inte bara titta på rapporter från särintressen.

* Reglerna för taxameterutrustningen.

Taxametern är ju bland annat till för att undvika skattefusk, men också för att göra det lättare för konsumenter att förstå vad resan kostar.

-Vi ska titta på nya tekniska lösningar och en inte oviktig parameter är då vad en lagändring skulle kosta för både befintliga och nya taxiföretagen och transportstyrelsen, säger Amy Rader Olsson.

* Definiera vad en taxitjänst är.

- Är Uber Pops förare taxichaufförer exempelvis. Här finns viktiga frågor som rör skatter och arbetsmarknadsfrågor, säger KTH-forskaren som ska leda den nya taxiutredningen.

Amy Rader Olsson ska presentera sina slutsatser den 1 juli nästa år.

Gilla Ny Teknik på Facebook