Nya superbilen drivs av metanol och bränslecell

2020-03-10 12:39  

Roland Gumpert har en udda drivlina. Metanol omvandlas till vätgas, och en bränslecell levererar elen direkt till de fyra motorerna. Systemet är gott för 536 hästar.

En uppsjö av varumärken har gjort Kina till den ledande elbilstillverkaren globalt. Bland de yngre bolagen finns Aywais, som nu lanserar två elsuvar i Europa. Uppenbarligen saknar företaget varken kapital eller framåtanda. I Aiways portfölj ingår bland annat Roland Gumpert vilket innebär både mannen och bilmärket som bär hans namn.

Redan 2014 visade Gumpert upp en bil kallad Explosion i Genève. Nu har han skapat en ny superbil på plattformen under kinesisk regi, som skulle ha avtäckts på årets bilmässa. Nathalie är dock en udda fågel.

Bilen kombinerar en bränslecell som drivs av metanol med ett backuppbatteri. Det rapporterar Autoblog. Fyra motorer för respektive hjul levererar 400 kW, motsvarande 536 hk. 0-100 km/h ska ta 2,5 sekunder och topphastigheten är 305 km/h. Bilen har en räckvidd på 82 mil, i marschfarten 120 km/h men upplägget är inte exakt som man kanske kan tro.

Foto: Gumpert

Metanolen hettas upp till mellan 300 och 400 grader och delas upp i vätgas och koldioxid. Vätgasen i bränslecellen ger permanent 15 kW, men elen går inte via batteriet utan skickas direkt till elmotorerna. Kraften levereras till varje motorpar via två 2-växlade växellådor.

Läs mer: Nya detaljer om Waymos självkörande Jaguar I-Pace

Vid stadskörning lagras överskottselen i batteriet för att levereras till motorerna när maxprestandan ska utnyttjas, och bilen kan förses med batterier i olika storlekar beroende på köparens behov.

Att fylla metanoltanken på 65 liter tar tre minuter, och Roland Gumpert lovar att förse köparen med metanol under det första året. Chassit är en rörramskonstruktion av Chrome Moly-stål vars standard ska matcha tävlingsbilar. Den är täckt av en komposit av kolfiber och linne. 500 exemplar av Nathalie är planerade.

Något pris finns inte angivet. Motormagasinet Motor 1 gissar på någonstans mellan 3 och 5 miljoner kronor.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt