Fordon
Nya S60 - bilen som ska rädda Volvo
Så här ser den ut – bilen som ska bli Volvos kassako de närmaste sex-sju åren. Volvo S60 är företagets sportigaste bil hittills. Och i höst följer en minst lika sportbetonad herrgårdsvagn.
Utseende, väghållning, säkerhet och nya hästkraftsstinna motorer ska locka en yngre grupp modemedvetna bilentusiaster till Volvos bilhallar. Se bildspelet ovan.
Närmare 30 000 asiatiska kunder ska årligen bli förförda av den nya bilen, och ungefär lika många i Europa och i USA.
Herrgårdsvagnen blir däremot främst en europeisk affär, trots att den minst av allt liknar en laståsna. Men utanför Europa används kombibilar främst för godstransport.
Bilens exteriör har skapats av Örjan Sterner.
Han poängterar den framåtlutande grundformen och de svepande linjer som håller samman bilen och ger den ett kompakt utseende.
Trots att den är aningen längre och bredare än sin föregångare ser nya S60 mindre ut, delvis tack vare de avfasade övergångarna från bilens sidor till front respektive bak.
"Säjer hej"
Volvos designchef Peter Horbury framhåller bilens skandinaviska arv i både utseende och funktion. Han menar också att världen i stort börjar anamma de skandinaviska humanistiska värdena – även länder som Kina och Indien.
Mest nöjd tycks Horbury vara med bilens markerade front:
- Den träder fram och säger hej, likt ett ansikte. Det är särskilt viktigt i Kina.
Brons och guld tillbaka
Volvo har stegvis ändrat formspråket från 1980-talets fyrkantiga lådor till dagens dynamiska linjer. Men i färgval och inredning är 80-talet tillbaka.
Brons- och guldfärger är åter på modet. Likaså brunt läder och mörkt, högblankt ädelträ på mittkonsolen.
Byggs i Torslandafabriken
Medan S60 tillverkas i belgiska Gent tillsammans med XC60, kommer V60 att byggas i Torslandafabriken. Det öppnar för möjligheten att flytta produktion mellan fabrikerna i takt med efterfrågan.
Som första bil får S60 ett säkerhetssystem som ska hindra föraren från att köra på fotgängare. När en person korsar bilens väg farligt nära, varnas föraren av en ljud- och ljussignal.
Om en kollision hotar tvärbromsar bilen automatiskt. I systemet samverkar en radar i kylargrillen med en kamera innanför vindrutan.
Snåla men starka motorer
Bilarna i 60-serien har samma tekniska plattform som Volvos större modeller. De delar också komponenter med andra bilar i Fordkoncernen, bland annat nya turboladdade och direktinsprutade bensinmotorer från Ford som modifierats av Volvo.
Dessa fyrcylindriga motorer har prestanda som sexcylindriga, men drar mindre bränsle. Effekten varierar från 150 hästkrafter (112 kW) för den minsta motorn till 240 hästkrafter (179 kW) för den sportigaste tvålitersmotorn. Vridmomentet spänner från 240 till 320 Nm.
Snål diesel på G
Senare i år kommer även en snål dieselmotor om 115 hk (86 kW) och ett vridmoment på 270 Nm. Denna ska inte dra mer än 4,3 liter per 100 km vid blandad körning.
Den mest populära motorn i Europa lär nog bli Volvos nya femcylindriga diesel med 2,0 liters cylindervolym, som trots vridmoment på 400 Nm och en effekt på 160 hästkrafter (119 kW) inte ska dra mer än 5,2 liter per 100 km.