Fordon

Nya pendeltåget klarar möte med snabbtåg i full fart

Cityjet, i utförande som regionaltåg. Foto: Siemens

Österrike ska förnya sin flotta av pendeltåg och regionaltåg och beställer 101 trevagnarståg med drivteknik från Siemens.

Publicerad

Det handlar om trevagnarståg av typen Desiro, med plats för 244 sittande i pendeltågsutförande och 259 i regionaltågsutförande.

Reglerbara säten med fotstöd, utfällbara bord och eluttag samt led-belysning blir standard. Pendeltågen får sex dörrar per vagn, regionaltågen fyra. Dörröppningen är 1300 mm.

Låggolvsinsteg underlättar för rullstolar och barnvagnar. I inredningen finns såväl handikapptoalett och standardtoalett. Utrymmen för cykelparkering i tåget finns också.

Överskottsvärme från drivsystemet används för uppvärmning av kupéutrymmena. Elektrodynamiska regenerativa bromsar för återmatning av bromsenergin till nätet. Drifttiden mellan serviceintervallen är tre gånger längre än för äldre tåg.

Tågen får en effekt på 2600 kW och högsta hastigheten 160 km/h. De är anpassade för trafik på sträckor där de kan möta höghastighetståg som färdas i hastigheten 250 km/h.

I januari ska ett tåg testas i klimatkammaren RTA i Wien och i mars ska provkörning på järnvägsnätet inledas. Under hösten  ska de första tågen levereras. I början av 2018 ska samtliga tåg vara levererade. Monteringen av tågen görs i järnvägsbolaget ÖBBs verkstäder i Österrike.