Fordon

Nya motorcykeln är framtidens vapen

Silenthawk. Foto: Alta Motors

Hybriden kan tankas med allt från bensin och diesel, till flygbränsle. När Silenthawk närmar sig fienden slår soldaten över till eldrift. Då motsvarar ljudnivån ett vanligt samtal.

Publicerad

Med en offroad-motorcykel kan soldater snabbt ta sig fram genom terräng där bilar skulle köra fast. Det militära användningsområdet hämmas dock av att fienden kan höra en cross på många kilometers avstånd. Pentagons framtidsavdelning DARPA har finansierat ett projekt som ska lösa problemet.

Sikenthawk är ett samarbete mellan Alta Motors, som tillverkar elmotorcyklar, och Logos Technologies – som bland annat utvecklar drönare och sensorer för militären. Deras nya ”stealth-motorcykel” har en imponerande hybriddrivlina. Den kan köra transportsträckor på en rad fossila drivmedel – från bensin och diesel, till flygbränslena JP5 och JP8. Då laddas batterierna, och vid skarpa lägen kan mc:n slå över till tyst eldrift.

Att Silenthawk kan utnyttja alla de drivmedel som finns i fält är en eftertraktad egenskap. Samtidigt har soldaterna en strömkälla för all den eldrivna utrustning som ingår i dagens krigföring. En annan fördel är transportmöjligheterna.

– I och med att de är motorcyklar, och relativt små sådana, så kan du lasta in ett antal bak i en V-22:a (Bell Boeings tiltrotorflygplan Osprey) – och de kan släppas var som helst. De kan köras 80 mil, och 16 mil från en måltavla kan förarna slå av multifuel-motorn och rulla på el. Det enda ljud de då ger ifrån sig kommer från däcken och kedjan, säger Doug Rombough, utvecklingschef på Logos Technologies till Popular Science.

Läs mer:

När man kör på förbränningsmotorn med generatorn inkopplad ligger ljudnivån på omkring 75 decibel. Vid eldrift sjunker den till cirka 55 decibel, vilket motsvarar ljudet av en vanlig konversation. Sifforna kan jämföras med den maximalt tillåtna ljudnivån vid motocrosstävlingen – 113 decibel.

DARPA är så nöjda med den första prototypen ett de har bett om två till. Det finns dock några områden som behöver vässas, bland annat vikten. En vanlig elmotorcykel från Alta Motors väger drygt 120 kg – Silenthawk ligger strax under 160 kg. Den vätskekylda förbränningsmotorn utvecklades ursprungligen för drönaren Parahawk, och en lösning kan vara att gå över till en lättare luftkyld motor. Andra mål är att öka räckvidden, och utveckla olika system som gör motorcykeln mer mångsidig. I dag finns två kit – dels ett som förlänger räckvidden, samt ett som ger extra kraft. Inom ett år ska nya prototyper stå färdiga.