Nya el-kombin med över 1000 hk ska knocka Tesla

2018-08-30 09:50  

Nu har Faraday Futures första förproduktionsbil rullat ut från den nya fabriken i Kalifornien. Elbilen FF91 är en kombi med 1 050 hästkrafter och en räckvidd på 48 mil.

Företaget med bas i Gardena i Kalifornien grundades 2014. Två år senare visade Faraday Future upp sitt första elbilskoncept FFzero1 på Consumer Electronics Show – och nu är den första serietillverkade modellen redo för produktion. Bakom bilmärket står den kinesiske miljardären Jia Yueting, och efter finansiella problem lyckades han nyligen sälja 45 procent av Faraday Future till det kinesiska vårdbolaget Evergrande Health. Det rapporterar Clean Technica.

Pengarna är en viktig vitamininjektion, för nu har den första förproduktionsbilen av FF91 rullat ut från den nya fabriken i Hanford Kalifornien. Företagets debutmodell för serietillverkning är inget mindre än en elektrifierad kombi. Den har tre elmotorer som sammantaget ger 1 050 hästkrafter. Trots det är bilens 0-97 km/h på 2,39 sekunder en gnutta långsammare än Tesla Model S, som är en given huvudmotståndare. Se företagets klipp om bilen.

Räckvidden ska vara drygt 48 mil på en laddning, och toppfarten ligger på 249 km/h, Bilen sägs vara fullutrustad med sensorer som möjliggör autonom körning, och den kommer ha artificiell intelligens som lär sig förarens preferenser, för att personifiera körupplevelsen och ständigt kunna förnya den. Det rapporterar Autoblog.

– Vi genomför rigorösa tester av FF91-modellen, och vi är övertygade om att vi kommer klara av den massproduktion som vi satt som mål för slutet av första kvartalet nästa år, sade Peng Jianjun, vice ordförande i den nya delägaren vice Evergrande Health i ett uttalande.

Faraday Future kommer påbörja produktionen FF91 i Hanford tidigt nästa år. Ännu en anläggning är under konstruktion i Guangzhou i Kina, som ska bli nytt globalt huvudkontor. Bolaget kommer även plöja ner två miljarder dollar i fem forskningsanläggningar runt om i Kina.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt