Fordon

Nya bensinmotorn ”härmar” en diesel

Mazdas Skyactive-X. Foto: Mazda /skärmdump youtube
Mazdas Skyactive-X. Foto: Mazda /skärmdump youtube

Snål och stark som en diesel – med prestanda och karaktär av en bensinare. Mazdas nya motor Skyactive-X ska vara det bästa av två världar. Men räcker det för att rädda förbränningsmotorerna?

Publicerad

Under den pågående bilmässan i Tokyo ryckte Mazda skynket av sin senaste motorteknologi. Skyactive-X ger löftet om fantastiska effektiviseringar – men istället för att vara en ny form av hybrid eller sinnrik elmotor är nyheten en traditionell förbränningsmotor, med en spännande twist. Den ska ha vridmoment och bränsleekonomi som en diesel, men utsläpp och prestanda som en bensinmotor.

För de som inte är allt för insatta i förbränningsmotorer kan nämnas att bensin- och dieselmotorer fungerar lite olika. Med risk för att vara på en för basal nivå: Bensinmotorer (ottomotorer) har tändstift som antänder en blandning av bränsle och luft. Dieselmotorer komprimerar luften i en cylinder innan den tillsätter bränsle – som sedan spontanantänder.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här