Fordon

Ny svensk teknik ger snabbare tåg

En helt ny, kraftfull permanentmagnetmotor och en ny boggie-konstruktion med elektrohydraulisk, aktiv fjädring som ger högre fart i kurvorna. Det är svenska tåginnovationer för Gröna Tåget-projektet, som nu väcker uppmärksamhet utomlands.

Publicerad

- Vi har lyckats bättre än vad vi vågade hoppas på, säger KTH-professor Evert Andersson om de tekniska innovationerna i det svenska höghastighetsprojektet Gröna Tåget.

Gröna Tåget-projektet är ett sju år långt samarbete mellan myndigheter, näringsliv och forskningen för att utveckla ett unikt nordiskt koncept för bekväma, ekonomiska och vintertåliga höghastighetståg som ska kunna köra minst i 250 kilometer i timmen på befintliga banor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här