Fordon

Ny Estoniarapport vill undersöka vraket igen

M/S Estonia

852 människor omkom. Men ännu har inga haveri- eller sjunkexperter noggrant fått studera fartygsvraket efter Estonia.

Publicerad

Ingen har ingående och systematiskt studerat Estonias skrov. Det konstaterar Margus Kurm, biträdande riksåklagare i Estland, i en ny rapport.

Om sanningen bakom förlisningen ska fram och om de anhöriga ska få visshet i orsaken till olyckan, måste färjans skrov systematiskt gås igenom och eventuella skador noga dokumenteras, anser han.

Margus Kurm har lett en expertgrupp i Estland som i tre år arbetat med frågor kring Estoniakatastrofen på uppdrag av landets justitiedepartement.

I den nu publicerade rapporten jämför gruppen den internationella haveriutredningen JAIC samt de två internationella studier av sjunkförloppet som gjorts på uppdrag av den svenska regeringen och som blev klara i våras: SSPA-konsortiet och HSVA-konsortiet.

De estländska experterna konstaterar att JAICs förklaringsmodell att färjan sjönk för att bogvisirkonstruktionen, inklusive låset, var bristfälligt, och vatten strömmade in via en öppen bilramp till bildäck, är den mest sannolika.

Men eftersom inga noggranna undersökningar av vraket ägt rum, utesluter man inte andra scenarion, som exempelvis att Estonia kan ha fått en skada under vattenlinjen eller att vatten på annat sätt än genom fören kom in på bildäck.

Expertgruppen finner också att utredningarna skiljer sig åt i fråga om de tekniska förklaringarna.

Det handlar bland annat om beräkningarna av Estonias stabilitet.

Kapsejsade hon någonsin, vände sig upp och ned och sedan sjönk, eller sjönk hon utan ha kapsejsat?

SSPA-konsortiet är ensamt om att hävda att Estonia kapsejsade. Hur det gick till visade man bland annat i våras under ett modellförsök i en vågbassäng med en fyra-meters-modell av Estonia.

Men modellförsöket hade flera tekniska brister, noterar Margus Kurms grupp.

För det första gjordes bara ett enda försök av kostnadsskäl, inga andra scenarion än JAICs testades alltså.

Modellen hade alla 10 branddörrar i trapphallen öppna, trots att inga vittnen gjort denna iakttagelse under förlisningen. Samma sak med de vattentäta dörrarna, under bildäck. Samtliga 21 vattentäta dörrar utom en var öppna vid modellförsöket, trots att vittnen berättat att de stängdes automatiskt 3 minuter efter att rampen öppnats.

De övriga två studierna hävdar att fartyget sjönk med aktern först. Bägge forskningsgrupperna hävdar att vittnesmål från överlevande stöder deras tes.

Estonia ligger på 80 meters djup och är skyddad av dykförbud och en internationell överenskommelse om gravfrid. Sveriges försvarsminister Sten Tolgfors har hittills sagt nej till nya dykningar på vraket på förfrågan från forskare, riksdagsledamöter och anhörigföreningar.