Fordon

Ny elväg i Skåne: ”Först i världen med tekniken”

Dan Zethraeus, Mats Alaküla och Andreas Sörensen vid elvägen utanför Lund. Foto: Kristina Lindgärde

Om elbilar på allvar ska slå igenom behöver också vägarna elektrifieras, åtminstone delvis. Det anser Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation vid LTH, Lunds universitet.

Publicerad

Först elbilen, sen elvägen, hävdar vissa.

Ett flertal elvägstekniker är på gång och Sverige är ett av de länder i världen som kommit längst med att utveckla tekniken. Det man jobbar mot är att el- eller hybridfordon ska kopp upp sig mot elnätet samtidigt som man kör. Vinsten är att man sparar på batterierna som också kan göras mindre, vilket är tacksamt både kostnads- och miljömässigt. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här