Nu skrotar flygbolaget sina Airbus A380

2018-06-07 15:00  
Foto: Singapore Airlines

Superjumbon A380 blev en flopp. Nu går Singapore Airlines elva år gamla flygplan till skroten.

(Artikeln har uppdaterats)

Världens största passagerarplan presenterades med buller och bång 2005 – men superjumbon blev ingen succé.

Under 13 år har Airbus inte levererat något exemplar av A380 till ett amerikanskt flygbolag. Det är flera faktorer som har gett bolagen kalla fötter. Jättarna var dyra i inköp, kostsamma att bemanna, och inte minst svåra att fylla med passagerare. Ingen har hittills utnyttjat den teoretiska kapaciteten på hela 800 flygstolar – redan 544 passagerare visade sig vara för mycket.

Läs mer: 700 Boeing-motorer ska granskas efter dödsolyckan

2007 blev Singapore Airlines först på banan med att flyga A380. Flygbolaget beställde totalt 24 exemplar. De första två leasades på ett tioårskontrakt av tyska Dr. Peters, och efter att avtalet löpte ut har leasingföretaget inte lyckats hitta en ny kund. Ett tag såg det ut som att de begagnade jättarna skulle gå till en portugisisk operatör, men de hoppade av affären.

Flygplanen hamnar på skroten

Sedan Dr. Peters fick tillbaka flygplanen från Singapore Airlines har de lagrats på ett flygfält i de franska Pyrenéerna – och nu står det klart att de två giganterna kommer hamna på skroten.

– Efter långa och intensiva förhandlingar med diverse flygbolag, som British Airways, Hi Fly och Iran Air har Dr. Peters Group beslutat sig för att sälja flygplansdelarna, och vi kommer rekommendera det här tillvägagångssättet till investerarna, sade Dr. Peters till Reuters.

Läs mer: Grönt ljus för Boeing 777 med hopfällbara vingar

Flygplanen kommer inte skrotas totalt, utan det handlar om att plocka loss värdefulla komponenter som elektronik och landningsställ. Till nyhetsbyrån säger Airbus att de inte kan kommentera Dr. Peters beslut, men enligt Reuters har flygplanstillverkaren under flera månader jobbat intensivt för att stimulera fram en andrahandsmarknad för A380. Tyvärr utan framgång.

I en tidigare version av artikeln påstods att Airbus lägger ned produktionen av flygplansmodellen, den uppgiften var felaktig.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt