Nu ratar tjänstebilisterna dieseln

2018-01-04 13:38  
Foto: Leaseplan

Ovisshet för framtiden och en ökad miljömedvetenhet påverkar tjänstebilsförarna. Och i en ny studie står det klart – dieselskräcken har slagit till. Drivmedlet tappar mycket mark och istället föredras bensinhybrider.

Det är i Leaseplan som i sin studie Tjänstebilsbarometern har tagit temperaturen på tjänstebilisterna. Och i år kan man skönja en tydlig trend när förarna svarar på frågor om bilar och bilism: Dieseln halkar rejält i popularitet.

Istället är det hybriderna som kliver fram rejält. Hela 33 procent säger att de skulle välja en bensinhybrid som nästa bil. Det ska jämföras med att siffran endast var på 4 procent 2014 och 11 procent 2016.

Dieseln har å sin sida tappat allt mer sedan man började med tjänstebilsstudien. 2015 planerade varannan förare att välja en bil som gick på diesel. 2016 sjönk siffran till 37 procent, och nu är det endast 25 procent som säger att det blir diesel i tanken nästa gång.

Förklaringen till minskningen handlar dels om en ökad miljömedvetenhet, men även om den så kallade dieselskräcken.

– En förklaring till att så många går över till bensinhybrider kan vara diskussionerna kring hårdare miljöregler mot dieselbilen och att regeringen vill införa dieselförbud i stadskärnorna. Vi märker även att tjänstebilsförarna och företagen blivit betydligt mer miljömedvetna än tidigare, vilket i sin tur speglar sig i valet av framtida bil, säger Lisa Midbrink, marknadschef på LeasePlan.

Årets undersökning visar också att andelen som kan tänka sig att köra elbil, 85 procent, är lika stor som 2016. Dock är kraven på räckvidd höga för att man ska välja en elbil som tjänstebil. Drygt hälften kräver mer än 50 mil.

Om studien

Undersökningen genomfördes av markandsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av Leaseplan. Sammanlagt 4 343 tjänstebilsförare i Sverige svarade på undersökningen i november 2017.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt