Fordon
Nu kan vem som helst skriva en app till bilen
Biltillverkarna gör som mobilföretagen och bjuder in oberoende utvecklare att ta fram appar. Ford anser sig vara först med att öppna upp sitt system så att vem som helst kan utveckla en app till bilen.
Succén med appar i smarta mobiler sprids nu till fler branscher. Bilindustrin är inte sen med att haka på trenden. Under den pågående elektronikmässan CES i Las Vegas har både Ford och GM presenterat sina plattformar som gör det möjligt för oberoende utvecklare att ta fram appar som ska göra det enklare och roligare bakom ratten.
Ford var först ut med att presentera det som biljätten kallar bilvärldens första öppna program för apputvecklare.
Syftet är att bli mer innovativ och framförallt locka yngre bilköpare.
På en speciell hemsida https://developer.ford.com/ kan utvecklare gå in och hämta utvecklingsverktyg för att skriva appar som sedan kan köras i bilarnas interna datorsystem. Fords variant är röststyrt och kallas Sync. Det finns redan i flera Ford-modeller, men hittills har bilföretaget kontrollerat utvecklingen av appar som tillåts dyka upp på bilens display.
Det är framförallt inom tre kategorier som Ford tänker sig massor av nya bilanpassade appar: information och nyheter; musik och underhållning samt navigation och platsbaserade tjänster.
På sin hemsida visar en av Fords utvecklare till exempel hur bilföraren kan få de senaste nyheterna från tidningen USA Today med hjälp av en app som anpassats för röststyrning i bilen.
Ett annat exempel är en app som gör att bilföraren med en knapptryckning kan dela med sig av sin position.
Biltillverkaren General Motors var inte sen att svara på Fords utspel och inför ett liknande upplägg för apputvecklare.
Från och med 2014 års modeller ska GM erbjuda bilköparna att ladda ner appar som anpassats till bilarna.
För att uppmuntra oberoende utvecklare arrangerade GM förra helgen ett så kallat Hackaton där 450 utvecklare jobbade med att ta fram nya bil-appar.
Säkerheten har genast dykt upp som en het fråga. När utomstående utvecklare bjuds in i bilarnas system, kan de då även hacka sig in och till exempel ta över bilens styrning?
Ford och GM försäkrar att utvecklarna endast har mycket begränsad tillgång till data från bilen. Det inskränker sig till uppgifter som bilens hastighet och mätarställning.
Men med mer uppgifter från bilens sensorer skulle det gå att göra betydligt mer avancerade appar. Ny Teknik har tidigare berättat om att Volvo undersöker sådana möjligheter i ett forskningssamarbete med it-institutet Sics.
Exempel på möjliga appar är till exempel halk- och kövarning, motortrimning och godsinformation.