Fordon

Nu kan Northvolt återvinna hela bilbatteriet

Mamoun Taher, vd och medgrundare av Uppsalabolaget Graphmatech. Foto: Johan Tilli/Pressbild Graphmatech

Northvolt och svenska Graphmatech har utvunnit grafenoxid ur uttjänta elbilsbatterier. Detta i industriell pilotskala. 

Publicerad

Restmaterialet som återstår efter återvinning av elbilens batteri är klassat som avfall. Hittills har det varit omöjligt att återinföra till exempel den återstående grafiten i en tillverkningsprocess. Men nu har ett genombrott gjorts inom batteriåtervinning.  

Northvolt har tillsammans med Uppsalabaserade Graphmatech och spanska Graphenea utvunnit grafenoxid ur restmaterialet, i industriell pilotskala. För ändamålet har Northvolt Labs optimerat processen vid sin återvinningsanläggning så att materialet har en tillräckligt hög renhet. Nu ska produktionen av grafenoxid skalas upp, bland annat för Graphmatechs produktion av olika kompositmaterial.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här